Omzet Unilever daalt, mede door nadelige wisselkoersen

Opmerkelijk is dat de verkoop in opkomende markten groeide, namelijk met 8,3 procent.

Vrijwilligers pakken in het hoofdkantoor van Unilever kerstpakketten in voor gezinnen die afhankelijk zijn van de Voedselbank. ANP / Jerry Lampen

De omzet van Unilever is in het eerste kwartaal met 2 procent gedaald naar 12,5 miljard euro. De voedings- en verzorgingsmiddelenproducent wijt dat aan nadelige wisselkoersen. Die drukten de omzet met 7,1 procent, aldus Unilever.

In 2015 profiteerde het bedrijf nog van de wisselkoersen, terwijl de omzet in 2014 juist daalde als gevolg van de valutakoersen. Al het geld dat Unilever in andere valuta verdient, moet het omrekenen naar euro’s. De ene keer pakt dat op papier goed uit, de andere keer wat minder.

Lees ons bericht over de jaarcijfers van 2015: De groei zit voor Unilever nu in dure potjes Maille-mosterd

Winstcijfers meldde het Brits-Nederlandse bedrijf niet. De inkomsten uit de verkoop groeiden met 4,7 procent. Opmerkelijk is dat vooral de verkoop in opkomende markten groeide, namelijk met 8,3 procent in lokale munteenheden.

‘Fragiele vraag’

Unilever schrijft over een “fragiele” vraag bij consumenten in het eerste kwartaal. Toch won het bedrijf naar eigen zeggen op alle fronten marktaandeel. De groei was het grootst bij de productgroepen verzorging (5,8 procent) en schoonmaakproducten (7 procent). De groei van de verkopen was vooral groot in Latijns-Amerika, Turkije, Azië en Rusland. In China werd de groei aangedreven door online verkopen.

Het bedrijf behaalde vorig kwartaal de meeste omzet uit verzorgingsproducten (4,8 miljard), daarna uit voedingsmiddelen (3,1 miljard). Bekende merken van Unilever zijn bijvoorbeeld Axe, Dove, Knorr, Omo en Ben & Jerry’s. Het bedrijf verkoopt in bijna tweehonderd landen producten.