‘Geen overheidssteun voor Schiphol bij concurrentie met buitenlandse luchthavens’

Het kabinet ziet af van steunmaatregelen voor Schiphol om beter te kunnen concurreren met andere luchthavens, zoals Istanbul en Dubai. Wel wil staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Mileiu, PvdA) afspraken maken met Turkije en de Golfstaten over eerlijke concurrentie zonder staatssteun, in ruil voor meer toegang tot Schiphol voor luchtvaartmaatschappijen uit die landen.

Dat blijkt volgens De Telegraaf uit een uitgelekte conceptversie van kabinetsplannen voor Schiphol. De Actieagenda Schiphol 2016-2025 wordt deze maand verwacht. De luchtvaartsector wacht met spanning op het document omdat er zorgen zijn over de concurrentiekracht van Schiphol en KLM.

Het kabinet legt de verantwoordelijkheid bij die twee partijen: „Het is primair aan de luchtvaart zelf om de concurrentie aan te gaan door het bieden van hoogwaardige dienstverlening tegen een concurrerende prijs.”

Milieu- en overlastregels stellen grenzen aan de groei van Schiphol. Onwillige maatschappijen met vakantievluchten wil het kabinet volgens De Telegraaf eventueel dwingen om te verhuizen van Schiphol naar Lelystad Airport.

Volgens pilotenbond VNV en ondernemersorganisatie VNO-NCW verwaarloost het kabinet de ‘economische pijler’ Schiphol. Zij vinden dat de overheid meer moet doen voor behoud van de werkgelegenheid. (NRC)