Laadpalen over vijf jaar al verouderd

De publieke laadpalen die in de grote steden massaal geplaatst worden, zijn over vijf jaar achterhaald. Gemeenten investeren miljoenen in de uitrol van die infrastructuur voor elektrisch rijden. Maar volgens Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven voldoen die laadpalen over vijf jaar niet meer.

„Als er straks auto’s komen met een actieradius van meer dan 300 kilometer, voldoen die langzame oplaadpalen, die nu overal geplaatst worden, veelal niet meer”, aldus Steinbuch. Snelladers zijn dan de standaard.” Steinbuch verwacht dat de nieuwe generatie elektrische auto’s vanaf 2018 op de markt komen.

Amsterdam zet voorlopig in op die langzame publieke laadpalen. Daarvan moeten er in 2018 4.000 in de stad zijn. Sinds 2011 zijn er twee snellaadlocaties. Dat aantal wordt de komende jaren beperkt uitgebreid. Snelladers kosten volgens de gemeente meer dan de huidige laadpalen en nemen ook meer ruimte in beslag.

Amsterdam wil niet zeggen hoeveel er wordt geïnvesteerd in die publieke laadpalen. Energiebedrijven die vooral in kleinere gemeenten publieke laadpalen beheren, doen dat wel. Ze moeten er jaarlijks per laadpaal 739 euro op toeleggen, exclusief kosten voor aanschaf en plaatsing. „Dat verlies zal bij de gemeente Amsterdam niet veel minder zijn”, aldus een woordvoerder.

Op de Europese Transportraad, die deze donderdag in Amsterdam begint, arriveren ministers in zelfrijdende elektrische auto’s.