‘Laadpalen elektrische auto’s binnen vijf jaar achterhaald’

Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven, waarschuwt voor inzetten op langzame laadpalen.

Foto ANP / Remko de Waal

De publieke laadpalen die in de grote steden massaal geplaatst worden, zijn over vijf jaar achterhaald. Gemeenten investeren miljoenen in de uitrol van die infrastructuur voor elektrisch rijden, maar volgens Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven, voldoen die laadpalen over vijf jaar niet meer.

“Als er straks auto’s komen met een actieradius van meer dan 300 kilometer, voldoen die langzame oplaadpalen, die nu overal geplaatst worden, veelal niet meer”, aldus Steinbuch. “Snelladers zijn dan de standaard.” Steinbuch verwacht dat die nieuwe generatie elektrische auto’s vanaf 2018 massaal op de markt komen.

Hoogte investeringen onduidelijk

De gemeente Amsterdam zet voorlopig in op die langzame publieke laadpalen. Daarvan moeten er in 2018 4.000 in de stad zijn. Sinds 2011 zijn er twee snellaadlocaties. Dat aantal wordt de komende jaren beperkt uitgebreid. Snelladers kosten volgens de gemeente meer dan de huidige laadpalen en nemen ook meer ruimte in beslag.

Amsterdam wil niet zeggen hoeveel er wordt geïnvesteerd in die publieke laadpalen. Energiebedrijven die vooral in kleinere gemeenten publieke laadpalen beheren, doen dat wel. Ze moeten er jaarlijks per laadpaal 739 euro op toeleggen. Dat is exclusief de kosten voor de aanschaf en de plaatsing ervan. „Dat verlies zal bij de gemeente Amsterdam niet veel minder zijn”, aldus een woordvoerder.

Subisidiepot mondjesmaat gebruikt

Gemeenten kunnen per laadpaal een rijksbijdrage van 900 euro krijgen van het ministerie van Economische Zaken, onder de voorwaarde dat ze commerciële partners vinden die minimaal 500 euro per paal bijdragen. Van die subsidiepot (5,7 miljoen euro) wordt maar mondjesmaat gebruik gemaakt omdat het moeilijk is om die commerciële partners te vinden.

Een aanbod van Fastned, om in de stad op 10 locaties snellaadstations te bouwen, heeft Amsterdam vorig jaar afgewezen omdat die niet zouden passen in de bestemmingsplannen. Fastned beheert snelladers bij zo’n 50 benzinestations langs de snelweg. Het bedrijf maakt vandaag bekend dat het gaat investeren in snellaadstations in België, Duitsland en Frankrijk. Voor de financiering ervan gaat Fastned via een nieuwe Europese effectenbeurs certificaten van aandelen uitgeven. Het bedrijf hoopt zo 6,5 tot 10 miljoen euro binnen te halen.