Yoga op een snelwegkruising

Wordt de auto binnenkort verdrongen van het Kleinpolderplein in Rotterdam?

Het Kleinpolderplein wordt zaterdag één dag ingericht als festivalterrein. Foto Freek van Arkel

De rolverdeling was altijd duidelijk: voor flaneren en fietsen moet je in Amsterdam zijn, Rotterdam is een autostad. Langzaam beginnen de verhoudingen te kantelen. Rotterdam legt de auto aan banden, zelfs op de Coolsingel wordt ruimte geschapen voor wandelaars en fietsers. Ook Rijkswaterstaat is zo’n beetje klaar met de stad, voorlopig staat er in Rotterdam alleen klein onderhoud gepland. Het zwaartepunt van de werkzaamheden is verschoven naar Amsterdam waar de verbreding van de A1 en de A9 een decor heeft geschapen van zandbergen en kranen.

Rotterdam, dat de laatste jaren de lijstjes met hippe steden aanvoert, dringt de auto aanstaande zaterdag nog verder terug: een deel van het Kleinpolderplein, Europa’s oudste snelwegkruising van vier verdiepingen, wordt ingericht als festivalterrein. Je kunt de zon op zien komen tijdens een ‘yoga clinic’ op de een na hoogste fly-over. Er zijn optredens van onder andere Spinvis, je kunt stoepkrijten en onder gediplomeerde leiding van een kunstenaar naar de lucht kijken.

Voorlopig is het Kleinpolderplein slechts voor één dag een pretpark, dankzij het onderhoud dat Rijkswaterstaat komend weekend pleegt aan het wegdek. Maar initiatiefnemers Observatorium en Werkgemeenschap Kleinpolder willen het plein definitief teruggeven aan de stad. De afgelopen jaren legden ze onder het plein al een beeldenpark aan en bouwden ze de aanzet voor twee voetgangersviaducten.

Voorlopig zijn deze viaducten nog vingeroefeningen, maar de tijd dat het Kleinpolderplein niet meer nodig is voor de auto, zou sneller kunnen komen dan verwacht. In 2005 stond het nog strak op de eerste plaats in de filetoptien, door de opening van de A4 door Midden-Delfland zijn de files bijna helemaal verdwenen. Als de nieuwe verbinding tussen de A13 en de A16 er komt – voor de zomer wordt het definitieve tracébesluit genomen – kan het verkeer het Kleinpolderplein voortaan omzeilen. De betonnen mastodont met zijn scherpe bochten kan dan een brutalistisch monument van de wederopbouw worden, een plek waar oudere Rotterdammers verzuchten: „Vroeger, toen was de auto nog heel gewoon.”