Topman Uniqlo: onze kleding is te duur

De kleding van Uniqlo moet goedkoper worden, Alibaba breidt uit naar Zuidoost Azië en magnaat Li Ka-shing wordt genoemd in de Panama Papers.

Foto AFP/Ed Jones

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wie een basic trui voor een redelijke prijs zoekt, komt in Japan al snel bij Uniqlo terecht. Maar de kleding was tóch te duur, geeft de bestuursvoorzitter van moederbedrijf Fast Retailing toe. De afgelopen twee jaar zijn de prijzen ten onrechte gestegen, zegt Tadashi Yanai tegen de Nikkei Asian Review.

Klanten vonden niet dat de duurdere producten een eerlijke waarde vertegenwoordigden. Het was een moeilijke markt. We hebben de fout gemaakt om onder die omstandigheden de prijzen te verhogen. De reactie van klanten was heftiger dan we verwachtten.

De prijzen van Uniqlo kleding stegen met 5 procent in 2014 en met 10 procent in 2015, deels ook door verandering in de wisselkoers. Maar in Japan zagen de winkels het publiek met 6,3 procent afnemen tussen september 2015 en februari 2016. Door publiekelijk door het stof te gaan, én de prijzen te verlagen, hoopt Uniqlo de klanten weer terug te krijgen.

Alibaba breidt bereik in Zuidoost Azië uit

Voor één miljard dollar heeft Alibaba het online winkelbedrijf Lazada gekocht. Online winkelen is in de dichtbevolkte Zuidoost Azië enorm populair en Alibaba wil zeker weten dat het de topspeler blijft op die markt, weet de China Daily.

In een gezamelijk persbericht zeggen Alibaba en Lazada:

De aankoop helpt merken en distributeurs die al zaken doen op het platform van Alibaba, maar ook lokale handelaren om de Zuidoost Aziatische consumentenmarkt te bereiken.

Volgens de Amerikaanse directeur van Alibaba, Michael Evans, is deze aankoop een stap in de globaliseringsstrategie van Alibaba. Het hoofdkwartier van Lazada zit in Singapore, en het bedrijf heeft online winkelplatforms in Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam.

Samen hebben die landen een bevolking van 560 miljoen mensen, twee keer zoveel als in de Verenigde Staten. Zo’n 200 miljoen mensen hebben er toegang tot internet.

Vastgoedgigant Li Ka-shing in Panama Papers

Eindelijk bericht dan toch een Chinese krant over een Chinese link in de Panama Papers. De rijkste man in Hongkong, vastgoedtycoon Li Ka-shing is een cliënt van advocatenkantoor Mossack Fonseca. De South China Morning Post meldt dat op basis van een bericht van de Australische zender ABC.

Een kopie van Li’s identiteitskaart is gevonden in de gelekte dossiers. Cheung Kong Infrastructure, de bouwtak van de Cheung Kong groep, gebruikte het Panamese kantoor om een reeks dochterbedrijven op de Britse Maagdeneilanden te ‘organiseren’.

Een woordvoerder van Cheung Kong beweert dat het bedrijf zich keurig aan de wet heeft gehouden. In een email aan Mossack Fonseca vroeg Cheung Kong Infrastructure om de documenten met ‘de hoogste graad van vertrouwelijkheid’ te behandelen. Daarmee deed het bedrijf niets verkeerd, zegt ook de South China Morning Post. Maar het heeft wél nagelaten om openheid te geven over belastingzaken.