Miss Universe wijkt steeds meer af van de gemiddelde vrouw

Superdrug.com maakte daar een productie over, naar eigen zeggen om te tonen hoe onbereikbaar het huidige schoonheidsideaal is.

De Miss Universe-verkiezing 2015. Foto Steve Marcus / Reuters

Je moet slim zijn, talent hebben, een goed karakter en een unieke politieke visie zoals het streven naar wereldvrede. En oh ja, het is mooi meegenomen als je ook nog een beetje easy on the eyes bent. Als je dan nog de competitie met je concurrentes doorstaat en de fratsen van een presentator die niet goed op z’n kaartjes kan kijken, dan mag je je tot Miss Universe kronen.

Volgens Miss Universe dan. Tegenstanders spreken schamper over wat in hun ogen een ordinaire vleeskeuring is. Het schoonheidsideaal dat er in de Miss-verkiezing gepredikt wordt, staat ver af van wat normaal is.

Dat beeld lijkt bevestigd te worden door een productie van Superdrug.com. De online schoonheidsproductenwinkel zocht uit hoe het uiterlijk van de winnaar van de Miss Universe-verkiezingen door de jaren heen veranderd is en hoe dat afwijkt van de gemiddelde vrouw.

Miss Universe wordt langer

Superdrug.com

Superdrug.com

Er is, op basis van beschikbare gegevens, onder meer gekeken naar de BMI - de verhouding tussen lichaamslengte en gewicht - van de gemiddelde Miss Universe-kandidaat. Het BMI van Miss Universe is altijd lager geweest dan van de gemiddelde Amerikaanse vrouw van 20 tot 29 jaar (dat wordt als vergelijkingsmateriaal gebruikt), maar de twee liggen steeds verder uit elkaar.

Dat komt door twee gelijktijdige ontwikkelingen: de Amerikaanse vrouw wordt zwaarder en Miss Universe wordt gemiddeld langer. Gek genoeg is het gewicht van Miss Universe gemiddeld hetzelfde gebleven door de jaren heen. Maar haar lengte is wel toegenomen. Omdat ze bij een grotere lengte minder weegt, nam het BMI af.

In 1990 is er een interessante doorbraak. De gemiddelde Amerikaanse vrouw heeft dan een BMI van boven de 25, de grens voor overgewicht, de gemiddelde Miss Universe-deelnemer duikt onder de 18,5, de grens voor ondergewicht.

Schoonheidsideaal

Waarom juist Superdrug.com deze studie uitvoerde? Om de discussie over schoonheidsidealen aan te wakkeren. Volgens hun is het zelfs zo dat het niet kunnen bereiken van het ideale schoonheidsplaatje er mede toe kan leiden dat tienermeisjes juist dikker worden. Hoe verder het gemiddelde dus van het ideaal af komt te liggen, hoe meer mogelijke gewichtstoename.

“By exposing how unattainable – and unhealthy – today’s appearance standards are, we hope to encourage people to reconsider the true meaning of beauty, and strive for strong and healthy bodies.”