McDonald’s zet 2800 restaurants in Noord-Azië in de verkoop

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

McDonald’s wil van 2800 restaurants in Noord-Azië af en heeft private investeerders benaderd voor een eventuele verkoop. Dat meldt Reuters.

De fastfoodketen zou in gesprek zijn met Bain Capital, MBK Partners, TPG Capital Management en het aan de Chinese overheid gelieerde China Resources (Holdings). Het Amerikaanse bedrijf wil in Azië overschakelen naar een nieuw businessmodel, eentje waarin zakenpartners eigenaar zijn van de restaurant binnen een franchiseconstructie.

De Noord-Aziatische vestigingen zouden over drie tot vier weken in de verkoop moeten gaan. McDonald’s is de op-een-na grootste fastfoodketen in China, achter YUM Brands, het bedrijf achter Pizza Hut en KFC.

Uber zet uitbreiding in Azië in hogere versnelling

Om de concurrentie tegen te gaan zet Uber de uitbreiding  in Azië de komende tijd in een hogere versnelling. Volgens de Nikkei Asian Review gaat het bedrijf onder meer de ritprijzen in India verlagen en komt er in Indonesië een motorfiets service.

Douglas Ma, leider van de uitbreidingsplannen van Uber in Azië laat weten het bedrijf de afgelopen veel geld heeft opgehaald en dat een groot deel daarvan specifiek in Azië geïnvesteerd zal worden:

“In terms of growth and speed of growth, Asia is by far our biggest priority.”

De ritjes achterop de motorfiets zijn vooral bij kortere routes goedkoper dan die van de concurrent. Vervoer per motor is enorm populair in het land en meerdere bedrijven bieden dan ook al ritten aan. Uber heeft al een tweewiler-service in steden in India en Bangkok.

In India heeft Uber in tien kleinere steden de kosten voor een taxi-rit met een chauffeur van het bedrijf met 22% verlaagd. De taxi-dienst hoopt daarmee goedkoper te worden dan belangrijkste concurrent Ola.

Chinese verkoop privévliegtuigen afgelopen jaren scherp gedaald

Fabrikanten van privévliegtuigen voor de Chinese elite richten zich steeds meer op gemak dan op luxe. Dat schrijft Business Insider.

Door de krimpende economie en het strenge optreden van de Chinese overheid tegen corruptie vragen klanten steeds vaker om kleinere vliegtuigen en soms zelfs tweedehands jets. Zoals een makelaar het uitlegd:

“Ten years ago, if you bought a business jet, you would show your shiny new plane off to reporters. [But now] these guys have seen their peers being hauled up, and they don’t want any scrutiny of their wealth and business interests. So they would rather keep a low profile.”

Volgens Asia Sky Group groeide de Chinese vliegtuigenvloot in 2015 met 6,6%. In 2012 - de hoogtijdagen van de privévliegtuigen business - was dat nog 49%. Ook het huren van privéjets gebeurt tegenwoordig steeds minder ‘voor de lol’, zo laat een verhuurbedrijf weten.