‘De natuur is niet meer onze vijand’

Jon Favreau De regisseur van The Jungle Book over zijn technisch vernuftige film met een groene boodschap.

Hollywood lijkt een egocentrische wereld. Maar regisseur Jon Favreau (49) bestrijdt dat. „De filmbranche is genereus met ideeën”, zegt hij in Los Angeles vlak voor de wereldpremière van zijn nieuwe speelfilm, The Jungle Book: een combinatie van – realistische – animatie en kindacteur Neel Sethi als de hoofdpersoon Mowgli.

Wie was er zo genereus?

„De technologie die we nodig hadden voor de film bestond grotendeels al. Maar als andere filmmakers technieken hebben ontwikkeld en ze hebben die gebruikt, delen ze met plezier wat ze weten. Niemand wil baanbrekende ideeën voor zichzelf houden. James Cameron had uit het niets technologische wondermiddelen geschapen voor Avatar. Wij bouwden daar op voort, samen Rob Legato, de special effectsexpert die met Cameron samenwerkte. Cameron vond het alleen maar leuk om bij ons op de set te komen en advies te geven.”

Hoe belangrijk was de techniek?

„Techniek is niet meer dan het gereedschap van de kunstenaars, de animators. Ze gebruiken een computer in plaats van potlood en kwast. Maar ze tekenen, schilderen, en doen alles dat animators altijd al doen. Nog altijd heb je honderden mensen die samen tienduizenden uren aan de film werken, net als in de tijd van Walt Disney.”

Waarom blijven oude verhalen ons zo aanspreken?

„Onze verhouding tot de natuur verandert steeds. Hoe we onszelf zien, wat onze verhouding tot de natuur is, het verandert. Toen Rudyard Kipling de oorspronkelijke verhalen eind negentiende eeuw schreef, was de natuur een onderdrukkende kracht, waar de mens zich tegen moest wapenen. Dat was vijftig jaar geleden al aan het veranderen, toen de eerste Disneyfilm van The Jungle Book uitkwam. En uit onze film is die uitgesproken tegenstelling tussen mens en natuur verdwenen.”

Hoe heeft u het verhaal aangepast?

„Het scenario van Justin Marks sprak me aan omdat Mowgli onderdeel van de natuurlijke wereld wil zijn, ook al wordt hij door de dieren weggeduwd en verbannen. Hij wil een mens zijn en een man worden, maar wel met respect voor de dieren en de jungle. Dat vind ik mooi aan het werken met mythische verhalen: je kunt een verhaal authentiek vertellen maar ook actueel en urgent maken.”

Is dit een film met een Boodschap?

„Ik wil laten zien dat we in harmonie met de natuur kunnen leven zonder voortdurend in die natuur in te grijpen. De mens moet terughoudend zijn, de boel niet afbranden, maar beschermen. De techniek en het aangepaste verhaal van The Jungle Book geven me de kans om de natuur op een andere, nieuwe manier te laten zien.”

U maakte eerder ‘Iron Man 2’. Komt er nu ‘The Jungle Book 2’?

„Ik eindig de film bewust met een komma en niet met een punt. Als jongetje vond ik het heel erg, hoe The Jungle Book eindigde. Mowgli liet zijn vrienden en familie – de dieren dus – zomaar achter. Daar wilde ik in ieder geval iets aan doen. Maar ik denk dat er ook een hele film zou kunnen gaan over zijn terugkeer naar de mensenwereld.”