Dakloze jongeman tussen zoon en minnaar

Het idee dat vrouwen van nature bestemd zijn voor het moederschap wordt ondergraven in Mammal, de tweede film van de Ierse regisseur Rebecca Daly. Daly voert Margaret op (Rachel Griffiths), een wat eenzelvige vrouw die een winkel in tweedehands kleding bestiert en in haar vrije tijd graag zwemt. Het liefst blijft ze minutenlang onder water, metafoor voor haar zelfgekozen isolement. Toch neemt ze een gewonde, dakloze jongen onder haar hoede. Niet toevallig iemand die bijna even oud is als haar verdwenen zoon, die zij lang geleden bij zijn vader achterliet. Projecteert ze verdrongen moedergevoelens op hem? Of is er sprake van seksuele aantrekkingskracht?

Haar gedrag wordt opzettelijk niet psychologisch geduid maar krijgt betekenis via symbolische scènes. Maar het lukt Mammal net niet om voldoende te intrigeren. Grootste probleem is de geloofwaardigheid van Margaret. Doordat Daly in haar scenario koppig weigert ook maar iets te verklaren, wordt zij nooit helemaal van vlees en bloed.