Mogelijk Caravaggio gevonden op de zolder van een landhuis

Het schilderij werd twee jaar geleden gevonden toen het dak van het landhuis ging lekken. Het heeft daar waarschijnlijk anderhalve eeuw op zolder gelegen.

In een landhuis in het Franse Toulouse is mogelijk een Caravaggio ontdekt: experts zijn verdeeld over de echtheid van deze Judith onthoofdt Holofernes. Het schilderij meet 144 bij 175 centimeter en is vervaardigd tussen 1600 and 1610.

Judith onthoofdt Holofernes is na de vondst, in april 2014, in het diepste geheim vervoerd naar het atelier van de Parijse expert Eric Turquin. Daar is het doek sindsdien onderzocht door kunsthistorici, conservatoren, restaurateurs en radiologen. Ook bracht het drie weken door in de laboratoria van het Louvre.

Tap of houd muisknop ingedrukt om in te zoomenJudith onthoofdt Holofernes

Het schilderij moest worden schoongemaakt, maar verkeert verder in relatief goede conditie voor een werk dat honderdvijftig jaar verstopt op een zolder lag. Waarschijnlijk heeft een voorvader die onder Napoleon vocht het meegenomen uit Spanje. Dat het werk op zolder is beland heeft mogelijk te maken met de gewelddadige scene die erop wordt afgebeeld: niet echt een schilderij om op te hangen in een slaapkamer of een eetkamer.

Authentiek?

Eric Turquin is intussen overtuigd van de authenticiteit van Judith onthoofdt Holofernes, dat deze week voor het eerst werd getoond aan de pers. “Het licht, de energie zijn typisch Caravaggio, zonder vergissingen, gemaakt met een trefzekere hand en in een schilderstijl die het werk authentiek maken”, zei hij. En: “Een schilder is net als wij, hij heeft eigenaardigheden. En in dit werk zie je de eigenaardigheden van Caravaggio. Niet alle eigenaardigheden, maar wel veel ervan. Genoeg om zeker te zijn dat dit de hand, het handschrift van deze grote kunstenaar is.”

Andere experts betwisten de authenticiteit van Judith onthoofdt Holofernes , zij wijzen erop dat er veel kopieën zijn gemaakt van Caravaggio, die zijn werken niet signeerde. Caravaggio-expert Mina Gregori bijvoorbeeld zegt in het Franse blad Le Quotidien de l’Art dat volgens haar het schilderij “niet een origineel” is, ondanks de “niet te ontkennen kwaliteit van het werk”.

Nationale kunstschat

Frankrijk heeft het schilderij verklaard tot ‘nationale kunstschat’, waardoor het dertig maanden lang niet mag worden geëxporteerd. De eigenaren van het werk, die anoniem willen blijven, gaan het verkopen. De waarde wordt geschat op 120 miljoen euro.