Start-up met potentie: Bierkoerier

start-up Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: een abonnement op speciaalbier.

Bedrijf: Flessenpost Oprichters: Diederik Beker (25), Frank Brouwer (26), Lara van Zalingen (22) Medewerkers: 3

Het is een beetje onvermijdelijk zo aan het voorjaar: iedereen gaat het opeens over bier hebben. Met de start-up Flessenpost laat je speciaalbiertjes bij je thuis bezorgen.

Wat is het?

Een bezorgdienst voor speciaalbier. Origineel is het niet: je kunt inmiddels bijna alles bij je thuis laten bezorgen, van tampons en kattengrit tot biologische foodboxen. Maar oprichter Frank Brouwer houdt van speciaalbier, dus bedacht hij samen met zijn medestudenten tijdens een minor entrepreneurship de start-up ‘Flessenpost’.

Hoe werkt het?

Extreem simpel. Zij selecteren de speciaalbiertjes door zelf naar brouwerijen te gaan. Elke maand zijn het weer andere biertjes, seizoensgebonden en met een verhaal. Ze pakken zes biertjes voor je in, geven er een adviesvolgorde bij hoe je ze moet drinken en vertellen het verhaal bij elk bier. Als je in Amsterdam woont, komen ze het ook nog zelf bij je langsbrengen, buiten Amsterdam wordt het per post verstuurd.

Wat is het verdienmodel?

Ze kopen bier in, en verkopen het. Je kunt een abonnement nemen voor 19,95 euro per maand (1 keer per maand zes flesjes) of een pakketje cadeau geven. Het is elke maand opzegbaar. Omdat het abonneebestand nog niet zo groot is, wordt er nog geen flinke winst gemaakt.

Hoe betaal je?

Met een automatische incasso.

Hoeveel mensen maken er gebruik van?

Ze zijn in oktober met het idee begonnen. In december was de eerste levering, en inmiddels zijn er 70 mensen geabonneerd.