WeTransfer start Nederlandse versie van webhandel Alibaba

WeTransfer komt met iets nieuws: WeMarket, een sociaal netwerk voor handelaren. Weer een hit?

Foto Istock

Je zou denken dat het wereldwijde web na 25 jaar wel een keer genoeg veilingsites en online winkels telt. Nee dus.

Bas Beerens, de 46-jarige oprichter van webdienst WeTransfer, begint een e-commerce bedrijf: WeMarket, een sociaal netwerk voor handelaren en winkeliers.

WeTransfer is een van de Nederlandse internetsuccessen. Tachtig miljoen mensen maken op dit moment gebruik van deze site om grote bestanden te verzenden. De digitale koeriersdienst werd een hit, maar of WeMarket de ambitie waarmaakt – één miljoen zakelijke gebruikers in één tot twee jaar tijd – is niet zeker, erkent Beerens. „We beginnen weer bij nul.”

Wat is het idee? WeMarket wil een plek zijn waar professionele inkopers en verkopers elkaar kunnen vinden als ze interesse hebben in, bijvoorbeeld, een restpartij sportschoenen, 10.000 gloednieuwe smartphones of een palletje printerinkt. Of daar juist vanaf willen. Ze sturen geen vertegenwoordiger langs de deur, maar bieden hun producten aan op het wereldwijde WeMarket-netwerk.

Alle deelnemers werken aan een reputatiescore (‘karmapunten’, vergelijk het met de waardering die een Airbnb-gastheer of een Uber-chauffeur krijgt). Dat moet garanderen dat je zaken doet met een betrouwbare partner.

Een ander trucje dat WeMarket afkeek van de sociale netwerken: verkopers kunnen producten aanbieden in een beperkte kring van afnemers – bijvoorbeeld alleen fysieke winkels, of handelaren in één land of een regio. Zo kunnen verkopers hun eigen prijsbeleid blijven hanteren. Consumenten kunnen ondertussen niet zien wat een paar Nikes of een speakerset daadwerkelijk kosten in de tussenhandel.

WeMarket is na een half jaar proefdraaien vanaf vandaag toegankelijk voor iedereen. Met één duidelijke beperking: de leden van WeMarket moeten echte bedrijven zijn, met echte adressen. Je kunt dus niet als particulier bieden op een partijtje dakpannen met stormschade. Bas Beerens: „Alle leden moeten aantonen dat ze handelen namens een bedrijf, daar controleren we streng op.”

Alibaba

WeMarket wil geen variant zijn op veilingsites als Marktplaats of eBay, waar consumenten op koopjes jagen. Het is ook geen winkel à la Amazon Supplies, waar bedrijven hun gebruiksartikelen kopen. WeMarket lijkt eerder geïnspireerd op het succes van de Chinese e-commercereus Alibaba. Op Alibaba.com voeren met name bedrijven onderling handel.

De omzet van Alibaba bedroeg in 2015 10,3 miljard euro. Een stuk kleiner nog dan webwinkel Amazon (omzet 94 miljard euro), maar de verwachting is dat de wereldwijde online handel tussen bedrijven in de komende jaren verdubbelt – van 3.500 miljard dollar in 2014 tot 6.700 miljard dollar in 2020.

Van deze zogeheten business-to-business-markt (B2B) hoopt WeMarket een graantje mee te pikken. Sterker nog: „We willen de grootste marktplaats worden”, zegt Gijs van den Broek, commercieel directeur van WeMarket. Er zijn wel business-to-business sites voor specifieke branches, zoals de modewereld of de elektronicabranche. Maar één netwerk waar je alles kunt kopen, dat is er nog niet.

Volgens Van den Broek doen nu bedrijven mee uit dertig branches, afkomstig uit 25 verschillende landen. Ze verkopen er hun teruggestuurde artikelen, overtollige waar en nieuwe artikelen die in een beperkte markt verkocht mogen worden.

‘Neutraal platform’

WeMarket heeft zelf geen verkoopknop; de site wil een neutrale ontmoetingsplek zijn om geïnteresseerden bij elkaar te brengen. De handelaren doen zelf onderling zaken zodra het contact tot stand is gebracht.

Onder gebruikers die al actief zijn, zijn Gibson (van de Philips-producten), Princess (keukenspullen) en Segway, de elektrische step. „We moeten er nog wel actief achteraan om deelnemers voor enkele categorieën te winnen. Je hebt een bepaalde massa nodig voordat de site zelf kan gaan draaien.”

WeTransfer kreeg begin 2015 een investering van 22 miljoen euro. Beerens stopte een deel van zijn eigen vermogen in het nieuwe bedrijf. Wat heeft WeMarket verder met WeTransfer te maken? „Helemaal niets”, zegt Beerens.

„Het idee is al drie of vier jaar oud en ik had de domeinnaam WeMarket toevallig nog liggen. Er zit een zelfstandige ploeg van 20 mensen op. En we gaan de deelnemers van WeTransfer ook niet spammen met ons nieuwe bedrijf”, zegt Beerens.

Er is wel overeenkomst in de naam, in de stijl en – naar men hoopt – het groeitempo. Gijs van den Broek: „WeTransfer werd groot omdat mensen die de dienst gebruikten, anderen met WeTransfer kennis lieten maken. We hopen dat WeMarket hetzelfde virale effect krijgt.”

Nog een puntje. Waarmee gaat WeMarket geld verdienen? Er wordt geen geld per transactie geïnd en het oorspronkelijke plan om 500 dollar per jaar lidmaatschap te vragen is afgeblazen. Bas Beerens: „500 dollar zou een te grote drempel zijn voor kleine winkeliers in bijvoorbeeld India, en die willen we ook kunnen bereiken.”

In plaats daarvan gaat WeMarket het freemium-model hanteren. Later dit jaar worden extra’s geïntroduceerd, waarvoor klanten wel moeten betalen. Maar eerst maar eens op jacht naar een miljoen leden.