Veel meer omzet voor Nederlandse muziekindustrie

Vooral bij streamingdiensten was er een enorme toename. Ook de verkoop van vinyl draaide goed.

Het enorme succes van Adele's 25 heeft de verkoop van cd's omhoog gestuwd. Foto: Matt Sayles/Invision/AP

Na jaren van neergang lijkt de verkoop van fysieke geluidsdragers in Nederland vorig jaar gestabiliseerd, zo blijkt uit dinsdag vrijgegeven cijfers van brancheorganisatie NVPI. Werd er in 2014 63,2 miljoen euro verdiend aan de verkoop van cd’s, dvd’s en vinyl, daar steeg de omzet in 2015 naar 64,7 miljoen euro.

De totale omzet in de Nederlandse muziekindustrie, dus met digitaal, nam in 2015 toe met 12,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee kwam de omzet uit op 136,9 miljoen euro, tegen 121,7 miljoen euro in 2014. In januari werd door de NVPI nog voorspeld dat de omzet met 10 procent zou stijgen. Het zou voor het eerst in 25 jaar zijn dat een dergelijke hoge stijging is gemeten.

Minder downloads, streaming in de plus

De totale omzet uit digitaal, dus downloads en streaming, kwam vorig jaar uit op 72,2 miljoen euro, wat 52,7 procent van de totale omzet was. Aan streaming audio wordt nu het meeste verdiend. Diensten als Spotify en Deezer waren in Nederland vorig jaar goed voor 44,8 procent van de totale markt, wat neerkomt op 61,3 miljoen euro.

Tegelijkertijd is het aandeel downloads juist gedaald. Werd in 2014 nog 14 miljoen euro verdiend aan downloads, daar daalde dat bedrag vorig jaar met 23 procent naar 10,7 miljoen euro. Oorzaak is het gebruiksgemak die diensten als Spotify, Deezer en Tidal leveren, waardoor complete discografieën voor een vast maandelijks bedrag beschikbaar zijn.

Adele

Dat de jarenlange neergang in de fysieke markt - goed voor 47,3 procent van het totaal - tot stoppen is gekomen, komt door de nog altijd toenemende populariteit van vinyl. Platen zijn nu goed voor 14 procent van de fysieke markt. Dat was in 2014 11,5 procent.

De cd-verkoop is afgenomen, maar niet zo hard als in voorgaande jaren: het aandeel van cd’s in de fysieke markt ging in 2015 naar 78 procent, waar dat een jaar eerder nog 83 procent was. Dat de cd nog steeds een stevig marktaandeel heeft, komt volgens een woordvoerder van de NVPI door het enorme succes van Adele’s 25. De zangeres bracht haar nieuwe album in eerste instantie alleen via cd uit.