Nieuws lezen én op Facebook blijven

Instant Articles Vanaf dinsdag kunnen media nieuwsartikelen aanbieden via een speciale dienst van Facebook. Het sociale netwerk wordt zo steeds meer zelf uitgever.

De ideale wereld volgens Facebook:bij het online gaan nooit meer Facebook hoeven verlaten. Foto Peter de Krom

Facebook, Apple en Google strijden om dit artikel. Want: ze willen uw primaire bron van online nieuws worden. Deze dinsdag slaat Facebook een grote slag in dat gevecht: Instant Articles - nieuwsartikelen lezen direct via de Facebookapp - is vandaag wereldwijd beschikbaar.

Daarmee vergroot het sociale netwerk zijn greep op u, de nieuwsconsument. Een nieuwe stap dichterbij de ideale wereld volgens Facebook: dat u bij het online gaan nooit meer de Facebookapp hoeft te verlaten. Vier vragen.

1. Wat zijn Instant Articles?

Wie nu een op Facebook aangeraden nieuwsartikel aanklikt wordt doorverwezen naar een externe site (zoals nrc.nl of nos.nl). Dit gaat met Instant Articles veranderen: artikelen van nieuwsorganisaties die zich aansluiten bij het platform worden geladen in een aparte Facebookomgeving. Met, zo belooft Facebook, snellere laadtijden, een aantrekkelijke weergave in de app en lucratieve advertentiemogelijkheden voor uitgevers. In ruil daarvoor zetten media hun nieuwsartikelen rechtstreeks op de servers van Facebook. De dienst werkt alleen nog op mobiele apparaten.

Het initiatief past in een bredere trend: grote techbedrijven gedragen zich steeds meer als uitgever en distributeur van nieuws. Apple lanceerde onlangs Apple News, Google heeft Accelerated Mobile Pages. Zelfs Twitter gaat sommige artikelen voortrekken boven andere met Moments.

2. Wat zijn de voordelen?

Voor lezers zijn de snelle laadtijden een verademing. Het openen van links naar een nieuwssite op een smartphone kan momenteel met gemak meerdere seconden duren (een eeuwigheid voor een website), terwijl Instant Articles vrijwel direct laden.

De opmaak van de artikelen – herkenbaar aan het logo van een bliksemschicht – is aantrekkelijk; foto’s worden in hoge resolutie over de hele breedte van het scherm getoond. Data over leesgedrag wijzen uit dat lezers langer een Instant Article open hebben staan dan hetzelfde artikel in de oude Facebookomgeving

Foto: Facebook

De opmaak van de artikelen in Instant Articles is aantrekkelijk. Foto: Facebook

Bovendien paait Facebook uitgevers met aantrekkelijke voorwaarden. Advertentie-inkomsten gaan voor 100 procent naar de uitgevers. Die kunnen er ook voor kiezen de advertentieverkoop aan Facebook over te laten, waarvoor het sociale netwerk een vergoeding van 30 procent rekent. Dat aanbod kan een aardverschuiving veroorzaken in de online advertentiemarkt: vooralsnog gaf Facebook veel advertentie-inkomsten weg aan marktleider Google, met Instant Articles probeert het de advertentieverkoop binnenshuis te houden.

3. En de nadelen?

In ruil leveren uitgevers zich over aan het keurslijf en de grillen van Facebook. Een veel geciteerde journalist van Fortune noemde de dienst „een pact met de duivel”. Vormgeving kan alleen nog volgens de standaarden van Facebook. Advertenties zijn gebonden aan strenge regels.

Op de lange termijn kunnen de gevolgen nog ingrijpender zijn. Door over te stappen op Instant Articles helpen uitgevers Facebook een dominante nieuwsbron te worden. Wat weerhoudt het sociale netwerk ervan om straks, als het die positie heeft bemachtigd, de voorwaarden te veranderen?

 

4. Gaan uitgevers overstag?

Dat is de million dollar question. De afgelopen maanden mocht een beperkt aantal media experimenteren met Instant Articles. Grote internationale nieuwsorganisaties als The Washington Post hebben het publicatieformat omarmd en publiceren al hun Facebookstukken via Instant Articles.

In Nederland zijn NOS.nl en jongerensite Mindshakes om, al plaatst de NOS nog geen video’s op Instant Articles vanwege technische beperkingen. Nu.nl daarentegen mocht experimenteren met Instant Articles, maar zag daarvan af. De technische investering woog niet op tegen de beperkte voordelen. NRC Media publiceert niet op Instant Articles omdat Facebook niet alle data over leesgedrag deelt met uitgevers. Ook is het nog niet technisch mogelijk om een betaalmuur in Instant Articles op te tuigen.

Volgens Lara Ankersmit, chef Digitaal van NOS Nieuws, hebben uitgevers op de lange duur geen andere keus dan mee te doen met innovaties als Instant Articles. „Lezers gebruiken steeds meer sociale media en doen dat steeds vaker op hun smartphones. Als je gelezen wilt worden, zal je daar het beste gebruikersgemak moeten bieden.”