Facebook presenteert eigen VR-camera en chatrobots voor bedrijven

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Op de eigen F8-conferentie voor software-ontwikkelaars heeft Facebook een hele reeks aan nieuwe producten gepresenteerd. De meest in het oog springende zijn chatrobots voor bedrijven in Messenger en een eigen VR-camera, schrijft TechCrunch.

De VR-camera ziet er uit als een soort UFO en bestaat uit zeventien kleine cameraatjes, zodat hij 360 graden kan filmen. Het is een open source project, waarbij Facebook het ontwerp en de benodigde software gratis beschikbaar stelt.

De nieuwe chatrobots in Messenger maakt het voor bedrijven mogelijk direct met hun klanten te communiceren. De bots kunnen worden ingezet voor geautomatiseerde klantenservice, advertenties, interactieve opties en kunnen zelfs de 1-800 informatienummers vervangen. Een mooie nieuwe toepassing zegt Facebook-topman Mark Zuckerberg:

“We think you should be able to message a business like you would message a friend.”

Naast een hele reeks andere nieuwe snufjes die Facebook presenteerde, maakte het bedrijf ook bekend 60 miljard berichtjes per dag te verwerken via de chatdiensten Messenger en Whatsapp. Dat is drie keel zoveel als het wereldwijd aantal verstuurde SMS-jes op het hoogtepunt van het SMS-tijdperk.

BuzzFeed verlaagt verwachtingen drastisch

De populaire website BuzzFeed heeft zijn winstdoelstelling voor 2015 bij lange na niet gehaald en heeft de verwachtingen voor dit jaar ook drastisch naar beneden bijgesteld. Dat werpt de vraag op of de site wel kan voldoen aan de torenhoge verwachtingen van investeerders, schrijft The Financial Times.

De winstdoelstelling voor 2016 is verlaagd van 500 miljoen dollar naar 250 miljoen dollar. Afgelopen jaar bedroeg de winst 170 miljoen dollar. Het vooral vanwege zijn lijstjes, quizzen en spraakmakende filmpjes bekendstaande BuzzFeed trekt wel hoge aantallen bezoekers, maar weet dat nog altijd nauwelijks om te zetten in keiharde dollars.

Ondanks de gehalveerde winstverwachting is BuzzFeed volgens een eigen schriftelijke verklaring tevreden met waar het nu is:

“We are very pleased with where BuzzFeed is today and where it will be tomorrow. We are very comfortable with where the digital content world is going and think we are well-positioned.”

Zo wisten twee BuzzFeed-medewerkers vorige week nog 800.000 mensen zo gek te krijgen hun experiment om elastieken om een watermeloen te binden totdat hij zou exploderen live te streamen.

LinkedIn negeren is slecht voor je carrière

LinkedIn mag dan met afstand het meest nerdy en saaie sociale medium zijn, maar het links laten liggen schaadt je carrière. Als je goed gebruik maakt van LinkedIn haal je er veel meer uit dan door al die puppy’s, baby’s en vakanties op Facebook te bekijken, schrijft The Wall Street Journal.

“You may end up reaching out to people about business leads or job opportunities. But even just being present on the network, lumped in among the right people, could advance your career.”

Maar liefst 61 procent van alle LinkedIn-gebruikers bezoekt de site maar eens in de paar weken, maar voor beter worden in je huidige baan, een beter professioneel netwerk te krijgen en het zoeken van nieuw werk is het beter de site vaker te bezoeken. Zo blijkt 87 procent van alle headhunters gebruik te maken van LinkedIn.

Maar je moet ook weer niet zomaar iedereen als connectie accepteren, zegt de onafhankelijke LinkedIn-consultant Victoria Ipri:

“You should keep it to people in your industry who you think could be of assistance, and to people you know and have done work with before”

De gebruiksvriendelijkheid van de site zelf blijft helaas een drama, maar de apps voor iOS en Android zijn volgens The Wall Street Journal na een aantal broodnodige updates wel flink verbeterd de afgelopen maanden.