Moederbedrijf Daily Mail wil Yahoo overnemen

Het moederbedrijf van de Britse tabloid Daily Mail wil de internetactiviteiten van Yahoo overnemen. Dat bevestigt de Daily Mail & General Trust maandag, nadat zondag al geruchten daarover naar buiten kwamen via de Wall Street Journal.

De Daily Mail kan zich dan aansluiten bij de grote groep geïnteresseerden voor Yahoo, waar ook Google, CBS en Verizon bij zitten. In totaal hebben al meer dan veertig verschillende partijen interesse getoond.

De website van Daily Mail is een van de meest bezochte krantensites ter wereld (14 miljoen bezoekers per dag). Met de overname van Yahoo kan de krant de online advertentie-inkomsten een stimulans geven. Die lagen in 2015 op 90 miljoen euro.

Het is nog allerminst zeker dat uiteindelijk een transactie zal plaatsvinden. Het moederbedrijf is nog in gesprek met potentiële bieders, private equity-firma’s. Tot 18 april kunnen geïnteresseerden een bod uitbrengen op het Amerikaanse internetbedrijf.

Het gaat al lange tijd niet goed met Yahoo. Adverteerders kiezen steeds vaker voor rivalen Google en Facebook, die een groter martkaandeel hebben in de advertentiemarkt. De omzet daalt dit jaar naar verwachting weer met 15 tot 20 procent. Eerder dit jaar schrapte het al 15 procent van zijn personeelsbestand, 1.700 van de 11.000 werknemers. De aandelenkoers van Yahoo kelderde sinds eind 2014 met zo’n dertig procent.

Topvrouw Marissa Mayer was van Google vandaan gehaald om de neergaande trend bij Yahoo te doorbreken, maar ondanks overnames van onder meer Tumblr is dat nog niet gelukt. Grootaandeelhouder Starboard Value wil Mayer en het voltallige bestuur van Yahoo weg hebben. (NRC)