Ubers nachtmerrie wordt werkelijkheid

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij. Ubers concurrenten spannen samen, FamilyMart wil profiteren van het TPP en Huawei wil een topmerk telefoon bouwen.

Foto iStock

Het zou wel eens de ergste nachtmerrie kunnen zijn voor Travis Kalanick, de topman van Uber. Tot nu toe was de internationale alliantie van zijn concurrenten een hypothese, schrijft Business Insider. Maar vanaf nu kunnen gebruikers van het Chinese Didi Kuaidi in de Verenigde Staten ook een taxi van Lyft aanhouden, en andersom.

Klanten hoeven zich niet opnieuw te registreren, er hoeft geen nieuw wachtwoord aangemaakt te worden en de valuta blijft ook hetzelfde. De coalitie tussen Didi en Lyft is pas het begin, schrijft Business Insider. Binnenkort doen ook Grab in Singapore en het Indiase Ola mee.

Kalanick schamperde over de alliantie in de Times of India:

De anti-Uber alliantie is geen bedrijf of identiteit, het is een idee. Ze zullen samen koffie drinken op zondag, denk ik.

Nu de alliantie werkelijkheid is geworden, blijkt maar weer eens dat Uber een heel andere strategie heeft. Waar Lyft, Didi, Ola en Grab door hun partnerschappen sterk staan en hun diensten uitbreiden, probeert Uber in z’n eentje nieuwe markten te veroveren. En dat kost geld. Naar het schijnt verliest Uber één miljard dollar per jaar in de concurrentiestrijd met Didi in India.

FamilyMart maakt gebruik van TPP

Het Japanse FamilyMart wil optimaal profiteren van het Trans-Pacific Partnership verdrag (TPP), weet de Nikkei Asian Review. FamilyMart is een keten van kleine winkeltjes die wat lijken op het eveneens Japanse 7-Eleven. Voor het einde van het jaar wil het bedrijf de eerste winkel in Kuala Lumpur openen, en binnen vijf jaar moeten dat er vijfhonderd worden.

Het TPP wordt in 2017 van kracht. Volgens het verdrag mag het Japanse bedrijf tot dertig procent van de aandelen in Maleisische concurrenten kopen. FamilyMart wil maximaal gebruik maken van deze mogelijkheid, zodat het flink wat in de melk te brokkelen heeft in de bedrijfsvoering van de dochterbedrijven.

Die dochterbedrijven moeten tot stand komen in samenwerking met lokale partners. Op die manier is FamilyMart in China, Taiwan en Tailand ook succesvol geworden. In Maleisië kan FamilyMart vooral concurrentie van 7-Eleven verwachten: daar zijn er al tweeduizend van.

Huawei wil naar de top

Er komen voorlopig geen fusies voor Huawei, schrijft de South China Morning Post. Het bedrijf wil zich richten op verhoging van de jaarlijkse omzet tot honderd miljard dollar in 2020. Hoe? Door een een smartphone merk te bouwen dat concurreert met de wereldwijde top.

Een van de strategieën van Huawei is het aankopen van start-ups, zegt CEO Eric Xu tijdens de jaarlijkse top van analisten in Shenzhen.

Dit doen we al een paar jaar, en we blijven dit doen.

Xu is vastbesloten een merk van topkwaliteit te bouwen, aangezien China zo’n merk nog niet heeft. Tegelijkertijd is er genoeg vraag naar zo’n topmerk.