Tabloid Daily Mail bevestigt overnameplannen Yahoo

De krant kan met de overname meer verdienen met online advertenties. Maar er zijn nog veertig geïnteresseerden.

Het hoofdkantoor van Yahoo in Californië. Foto Marcio Jose Sanchez / AP

Het moederbedrijf van de Britse tabloid Daily Mail wil de internetactiviteiten van Yahoo overnemen. Dat bevestigt de Daily Mail & General Trust maandag, nadat zondag al geruchten daarover naar buiten kwamen via de Wall Street Journal.

De Daily Mail kan zich dan aansluiten bij de grote groep geïnteresseerden voor Yahoo, waar ook Google, CBS en Verizon bij zitten. In totaal hebben al meer dan veertig verschillende partijen interesse getoond.

De website van Daily Mail is een van de meest bezochte krantensites ter wereld (14 miljoen bezoekers per dag). Met de overname van Yahoo kan de krant de online advertentie-inkomsten een stimulans geven. Die lagen in 2015 op 90 miljoen euro.

Het nog allerminst zeker dat uiteindelijk een transactie zal plaatsvinden. Daily Mail & General Trust is nog in gesprek met potentiële bieders, private equity-firma’s. Tot 18 april kunnen geïnteresseerden een bod uitbrengen op het internetbedrijf. Die deadline lag eerder op 11 april, maar Yahoo wil meer biedingen afwachten.

Yahoo is als V&D

Het gaat al lange tijd niet goed met Yahoo. De omzet daalt dit jaar naar verwachting weer met 15 tot 20 procent. Eerder dit jaar schrapte het al 15 procent van zijn personeelsbestand, 1.700 van de 11.000 werknemers.

Topvrouw Marissa Mayer was van Google vandaan gehaald om de neergaande trend bij Yahoo te doorbreken, maar ondanks overnames van onder meer Tumblr is dat nog niet gelukt. Grootaandeelhouder Starboard Value wil Mayer en het voltallige bestuur van Yahoo weg hebben.

Volgens NRC-techredacteur Marc Hijink is de internetgigant te vergelijken met de V&D, inclusief de problematiek:

“Yahoo is de V&D van het web: een portal, waar net als in een warenhuis voor elk wat wils te vinden is. Eén plek om te zoeken, nieuws en mail lezen, te gamen of video’s te bekijken – vaak geproduceerd door een eigen ploeg van schrijvers en tv-makers. Zo’n breed opgetuigde staf, daar red je het niet mee in de strijd om de advertentiedollars.”