ACM onderzoekt autokosten

Toezichthouder ACM gaat onderzoek doen naar „prijsmisleiding” bij de verkoop van nieuwe auto’s. Volgens de Consumentenbond, die op het onderzoek aandrong, zijn auto’s niet altijd te koop voor de prijs waarmee wordt geadverteerd.

De bond stelt dat een groot deel van rijklaarmaak- en afleverkosten „onvermijdelijk” zijn en dat die daarom in de aanbiedingsprijs moeten zitten. Dit betreft de kosten die de verkoper in rekening brengt voor onder meer transport van fabriek naar dealer, kentekenplaten en het (deels) vullen van de brandstoftank.

Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond naar de richtprijs en rijklaarmaakkosten bij de veertig meest verkochte autotypen bleek dat deze kosten uiteenliepen van 660 tot 1.300 euro. „Doordat deze kosten apart worden vermeld, kunnen consumenten autoprijzen slecht vergelijken, of worden zij achteraf verrast met bijkomende kosten.” In 2014 riep de Consumentenbond auto-importeurs al op om ‘all-inprijzen’ te hanteren. (ANP)