Eerste Klarinetfestival is een feestje dat de veelzijdige rijkdom van het instrument toont

Rietkwintet CalefaxFoto Marco Borggreve

Let maar op: over een jaar of tien wemelt het in Nederland ineens van het klarinettalent. Dat kan haast niet anders, na de geslaagde eerste editie van het Nederlands Klarinetfestival. Het festival van artistiek leider Arno Piters, in het dagelijks leven es-klarinettist van het Koninklijk Concertgebouworkest, wil de rijkdom tonen van het instrument dat in zoveel genres een prominente rol speelt.

In het met klarinetten opgesierde Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis in Amsterdam kwamen uitstekende musici langs, met als blikvanger Sabine Meyer. Maar dat was niet het belangrijkste wapenfeit. Het mooiste aan dit festival was het educatieve gedeelte. Zo stonden er zondag 275 kinderen in de hal voor een wereldrecordpoging wortelklarinetspelen. De kinderen mochten zelf een klarinet maken naar het model van de Australiër Linsey Pollack: je boort een winterpeen uit over de lengte, perforeert hem zodat ‘ie wat op een blokfluit lijkt. Dan zet je een trechtertje aan het uiteinde, je maakt er een mondstuk aan vast, en blazen maar. Hoe het klonk? Ach – iets tussen een schoolplein op vrijdagmiddag en Krzysztof Penderecki’s Polymorphia. Maar het was een feest, en leerzaam ook. Natuurlijk wil iedereen na zo’n wortel het eens op een echte klarinet proberen. Het wereldrecord is bijvangst.

Ook voor amateurs was er veel ruimte, zo speelden klarinettisten samen in drie Clarinet Choirs. Het niveau liep nogal uiteen. De niet-zo-gevorderden speelden het Adagio uit Mozarts Klarinetconcert met Arno Piters als solist. Het was zo vals dat het mooi werd: toonclusters die aan Mozart herinnerden met daarboven Piters’ loepzuivere sololijn, surrealistisch.

Het festivalhoogtepunt was de bijdrage van Olivier Patey, soloklarinettist van het KCO, in het Kammerkonzert van Karl Amadeus Hartmann. Het publiek deed zijn best onhoorbaar te ademen om maar niets van zijn pianissimo te missen. Pateys kracht is zijn onvoorspelbaarheid – naar hem kun je blijven luisteren. Al geldt dat net zo goed voor Calogero Palermo, de nieuwste klarinetaanwinst van het KCO. Over twee jaar is het festival er weer.