Dit schrijven andere media vandaag

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media? De nieuwe auto van DS wordt aangeprezen door een bejaard stijlicoon, een nieuw voorstel voor de piloten van Air France en Jumbo breidt zijn investering uit omdat het zo goed gaat met het bedrijf.

Foto iStock

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

DS gebruikt bejaard stijlicoon als model

De Citroën DS gebruikt dit keer geen strakke jongedames of mooie machoman om hun auto aan te prijzen. Nee, DS zet Iris Apfel in. De Volkskrant heeft een leuk verhaal over het excentrieke stijlicoon.

Het is onwaarschijnlijk dat Apfel zelf nog in een DS door New York rijdt: ze loopt met een stok. Maar daar gaat het dan ook niet om. DS wil Apfels eigenzinnigheid en stijl aan het merk verbinden. Apfel zette met man Carl het textielbedrijf Old World Weavers op. Negen presidenten maakten voor de inrichting van het Witte Huis gebruik van de diensten van Old World Weavers.

Met haar stijl, waaraan onder meer een documentaire gewijd werd, mocht ze al een eigen make-upcollectie voor Mac ontwerpen. Ze was model voor kledingmerk & Other Stories en in de campagne van tassenmerk Kate Spade, schrijft de Volkskrant.

Air France doet piloten een voorstel

Of de piloten méér uren willen draaien voor hetzelfde loon. Dat vraagt Air France. In ruil daarvoor biedt het bedrijf de piloten meer flexibiliteit en zullen er de komende jaren honderden nieuwe piloten worden aangenomen. Dat schrijft de Financiële Telegraaf. Personeelschef Gilles Gateau vindt het een win-winsituatie.

Volgens de krant gaat het om vijf tot tien procent meer uren. Zo moet de productiviteit van Air France omhoog, en de kosten omlaag. De piloten hebben tot 2 mei de tijd gekregen om op het voorstel te reageren. Het voorstel komt na de aankondiging van het vertrek van topman Alexandre de Juniac. Hij moest het bedrijf hervormen, maar slaagde er maar niet in om het vertrouwen van het personeel te winnen.

Jumbo doet goede zaken en verhoogt investering

Jumbo’s reorganisatie is goed onderweg, concludeert het Financieele Dagblad. Het bedrijf kan daarom dit jaar niet 100 miljoen euro, maar 125 miljoen euro investeren in onder meer online verkoop. De test met twintig Jumbo busjes rond Utrecht en Eindhoven wordt eind dit jaar naar verwachting uitgebreid. Dan zullen 150 busjes online bestelde boodschappen bezorgen.

Jumbo deed goede zaken met Kerstmis en Pasen en groeide harder dan de markt, meldt het Financieele Dagblad op basis van uitspraken van financiële topman Ton van Veen. De aankoop van Super de Boer en C1000 hoeft vanaf 2016 niet meer in de boeken verrekend te worden, en de verkoop van B.sis en Retail Accounting is bijna afgerond.