Absurdistisch portret van boevenclub met veel inventieve porno

In ‘Het gelukzalige’ is het absurdisme ver doorgedreven. De voorstelling mist echt alle urgentie.

Het gelukzalige Foto Ben van duin

Een behoorlijk gestoorde belevenis was het in 2011, de eerste samenwerking tussen de Amsterdamse meester-absurdist Alex van Warmerdam en het Antwerpse gezelschap Olympique Dramatique. In Bij het kanaal naar links kraamden merkwaardige karakters de grootste onzin uit in een reeks bizarre situaties. Fantastische acteurs speelden ze gereserveerd – bijna emotieloos. Het resultaat was intrigerend en bevreemdend, hilarisch én grimmig tegelijkertijd. Het ging nergens over en tegelijkertijd over alles. Er waren haters en aanbidders.

In hun nieuwe coproductie Het gelukzalige komen al die kwaliteiten terug. Destijds was er het verhaal van twee rivaliserende families die tot elkaar veroordeeld waren. Deze keer gaat het om een ‘dievenvennootschap’. Overdag roven ze, ’s avonds moeten ze de tijd uitzitten. De sfeer is dreigend, de boeven zijn wantrouwig en kil. Op het overtreden van rare regeltjes – rugzakken en liefde zijn ‘ongewenst’ – staan strenge straffen.

Actrice Annet Malherbe is een stugge moeder-overste die het personeel bij elkaar dient te houden: een vreemdsoortige combinatie van knullige mannen met bijzondere waanideeën (Tom Dewispelaere, Geert van Rampelberg en Ben Segers) en bloedmooie engelen (Eva van de Wijdeven en Eva van der Post).

Over hun achtergrond en activiteiten blijft de tekst gedurfd vaag. Het absurdisme is nog een stuk verder doorgedreven dan Bij het kanaal naar links. Op een kleine liefdesintrige na gebeurt er weinig. Maatschappelijke thema’s komen al helemaal niet meer ter sprake. Deze voorstelling mist echt alle urgentie.

Wat rest is een tijdloos portret van de onhandige mens, die maar door één gelukzalig ding gedreven lijkt te worden: seks. Seks komt voortdurend ter sprake en komt ook aan bod in een reeks komische orgieën in schaduwspel met lange palen. De porno wordt steeds creatiever, tot aan het aftrekken van een tafelpoot en het penetreren van een televisie. Nog meer dan zijn voorganger zal het vooral voor de liefhebber zijn.

●●●○○