Deze zestienjarige jongen verkoopt sneakers aan beroemdheden

Nog voordat de meest exclusieve sneakers in de winkel liggen, heeft Benjamin Kapelushnik ze al.

Screenshot: The Teen Sneaker Dealer to the Rich and Famous

Hij heeft net de baard in de keel en nog geen stoppeltje op zijn wangen. Toch staat Benjamin Kapelushnik (16) aan het hoofd van een steeds verder uitdijend zakenimperium in Miami. In sneakers om precies te zijn. “Als het nog twee weken duurt voordat ze in de winkel liggen en iemand heeft ze absoluut nodig voor een video shoot, hoef ik maar één telefoontje te plegen en regel ik die exclusieve sneakers,” zegt Kapelushnik in een videoportret van The Great Big Story.

Hij klinkt, iPhone voortdurend stevig tegen zijn oor gedrukt, als een machtig man, die toeleveranciers offers maakt die ze niet kunnen refusen. Niet voor niets vergelijkt hij zich met The Godfather en heeft hij zijn bedrijfje The Sneaker Don genoemd.

Hobby

Het begon allemaal toen Kapelushnik een klein - nou ja, nóg kleiner - jochie was. Rond zijn elfde kocht hij zijn eerste paar exclusieve sportschoenen. Maar toen zijn ouders zijn hobby niet meer wilden financieren, moest hij een plannetje verzinnen. Hij besloot meerdere paren in te gaan kopen, waarvan hij er één voor zichzelf hield en de rest doorverkocht.

Inmiddels is dat uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. Kapelushnik gaat nog gewoon naar school en runt zijn bedrijf in de avonduren. Naar eigen zeggen verdiende The Sneaker Don al zo’n miljoen dollar met zijn schoenenverkoop. Zijn succes komt onder meer voort uit het verzamelen van een beroemde klantenkring. Als Snapchatfenomeen DJ Khaled of Chris Brown de nieuwste sneakers willen hebben nog voordat het plebs z’n handen (of voeten) erop kan leggen, regelt Kapelushnik dat.

Connecties

Hoe hij het voor elkaar krijgt als eerste over de sneakers te beschikken, legde hij vorig jaar uit in gesprek met de website Complex.

“I started looking for a plug, and it happened to be my friend, who’s not interested in sneakers, had a friend who owns a store and had Nike and adidas contracts.”

Een goed netwerk onderhouden dus. Oh ja, en veel geld betalen. Want z’n connecties verwachten wel duizenden dollars voordat ze de schoenen opsturen.