Daily Mail mengt zich in de strijd om Yahoo

Foto AFP/Jewel Samad

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Britse krantengroep Daily Mail is in de race om de internetactiviteiten van Yahoo over te nemen. De moedermaatschappij van de populaire krant en website is in gesprek met verschillende investeerders om een gezamenlijk bod uit te brengen, meldt The Wall Street Journal.

De eerste deadline voor biedingen is van vandaag verschoven naar 18 april. In totaal hebben al meer dan veertig verschillende partijen interesse getoond in Yahoo. Daaronder ook Verizon, dat net als IAC/InterActiveCorp en CBS al verkennende gesprekken heeft gevoerd met Yahoo. The Daily Mail heeft dat nog niet gedaan.

Een overname van de media-activiteiten van Yahoo zou The Daily Mail een prominentere plek in de Verenigde Staten geven. In 2012 hebben de Britten een Amerikaanse versie van hun website gelanceerd met nieuws en vooral schandalen. Afgelopen februari had die site al 66,7 miljoen unieke bezoekers.

Europees belastingonderzoek naar Apple gaat door

Ondanks dat Apple een deel van de 200 miljard dollar die het in Europa heeft uitstaan weer heeft teruggehaald naar de Verenigde Staten gaat het Europese onderzoek naar de belastingdeals met Ierland door. Dat heeft eurocommissaris Margrethe Vestager voor Mededinging volgens The Financial Times laten weten na een bezoek aan Washington.

“Whether or not Apple wants to repatriate part of their unrepatriated profits is purely up to Apple and is of no concern our case work.”

Advocaten van Apple zeggen dat Europese regeringen geen recht hebben op het uitstaande geld, omdat daar gewoon volgens de regels belasting over is betaald. En ook de Amerikaanse minister Jack lew van Financiën is niet echt gediend van het al bijna drie jaar durende Europese onderzoek, zei zijn woordvoerder vorige week:

“He expressed his concern that the European Commission is retroactively applying a sweeping new state aid theory with an outsized impact on US companies.”

Apple heeft overeenkomsten gesloten met de fiscus in Ierland, waar het zijn hoofdzetel van de Europese activiteiten heeft. Daardoor betaalde het technologieconcern jarenlang relatief weinig belasting over de verkopen in Europa. Volgens de Europese Commissie zijn die belastingvoordelen strijdig met het Europese recht.

Wat topmannen kunnen leren van de digitale strategie van Obama

Wat je verder ook van hem vindt, de manier waarop president Barack Obama de digitale media gebruikt is onovertroffen. TechCrunch komt met zeven lessen die topmannen kunnen trekken uit de manier waarop hij video gebruikt:

1. Investeer voldoende en wijs een duidelijke verantwoordelijke aan voor de video-strategie
Zo is het Witte Huis met gelikte filmpjes over het presidentiële beleid feitelijk zijn eigen productiemaatschappij geworden met Silicon Valley-veteraan Jason Goldman als Chief Digital Officer.

2. Zet filmpjes in waar ze de meeste waarde hebben, buiten bedrijfsevenementen om.
Daar waar eerdere presidenten zich vooral richtten op traditionele media zoals persbureau’s, TV-stations en kranten, gebruikt Obama op alle mogelijk momenten eigen video’s om zijn boodschap over te brengen. En hij gaat met Google Hangout-sessies zelfs nog een stap verder.

3. Start een eigen bedrijfsportaal voor filmpjes.
Het Witte Huis heeft alleen al in 2015 meer dan vierhonderd filmpjes gepost op YouTube en Vimeo. Voor de interne communicatie binnen bedrijven kan een eigen videoportaal - waar werknemers afhankelijk van hun functie geheel of gedeeltelijk toegang tot hebben - goud waard zijn.

4. Gebruik filmpjes zoveel mogelijk in combinatie met sociale media
De digitale strategie van Barack Obama breidt zich uit tot alle mogelijk platforms om specifieke boodschappen op specifieke groepen over te kunnen brengen. Van YouTube en Vimeo tot Facebook, Twitter, Instagram en blogs. Met een in een digitale wereld opgegroeide nieuwe generatie doen topmannen er goed aan die middelen ook in te zetten om het personeel achter hun ideeën te scharen.

5. Tweerichtingsgesprekken
Op social media gaat het om ‘liken’ en delen, maar ook om de mogelijkheid terug te communiceren. Zoals de optie om zelf ook filmpjes te kunnen plaatsen. Het Witte Huis organiseerde daarvoor het White House Student Film Festival. Binnen een bedrijf moeten ook lagere leidinggevenden en ‘gewone’ werknemers uitlegfilmpjes en whiteboard-sessies kunnen plaatsen.

6. Vertrouw op andere populaire leiders binnen en buiten je organisatie
Obama laat niet alleen zijn vice-president Joe Biden en andere stafleden belangrijke videoboodschappen maken, maar heeft ook YouTube-sterren ingezet om hun volgers te informeren en overtuigen van politieke onderwerpen.

7. Het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Wees jezelf!
Obama heeft zichzelf een menselijk gezicht gegeven door ook zijn dagelijkse beslommeringen in beeld te brengen, zoals in de wekelijkse serie The West Wing Week. Ook topmannen doen er goed aan hun eigen persoonlijkheid van een andere kant te laten zien.