‘Nog zeker twee jaar wachten op goed alternatief Fyra’

Het is nog niet duidelijk wanneer er echte hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden.

Fyra-treinstellen staan geparkeerd op het rangeerterrein Watergraafsmeer. Foto: Bram van de Biezen / ANP

Treinreizigers moeten nog zeker twee jaar wachten op een goed alternatief voor de Fyra. De NS gaat op zijn vroegst in 2018 twaalf keer per dag met een gewone Intercity rijden tussen Amsterdam en Brussel. Dat blijkt uit een concept-kabinetsreactie op de parlementaire enquête Fyra, zo meldt RTL Nieuws zaterdag.

Een hogesnelheidslijn zou in minder dan twee uur van Amsterdam naar Brussel moeten kunnen rijden. Op dit moment doen de reguliere treinen er ruim drie uur over. De nieuwe tussenoplossing brengt de reistijd terug naar 2,5 uur. Het is nog niet duidelijk wanneer er wel hogesnelheidstreinen over het traject gaan rijden.

Uit de concept-kabinetsreactie op de Parlementaire Enquete Fyra:

“Om de rijtijd van de IC Amsterdam-Brussel te verkorten, zal de HSL-infrastructuur beter worden benut door de intercity Amsterdam-Brussel 12 keer per dag volledig over de HSL-Zuid te rijden. Hierdoor wordt de rijtijd tussen Amsterdam en Brussel circa een half uur korter.”

‘Kabinet wil leiding bij ProRail overnemen’

Eerder op de dag kwam uit dezelfde concept-kabinetsreactie naar buiten dat het kabinet de leiding wil overnemen bij ProRail. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur, PvdA) heeft plannen om het bedrijf om te vormen tot een zogeheten publieke uitvoeringsorganisatie. In dat geval krijgt het kabinet meer zeggenschap bij ProRail.

Volgens NRC-redacteur Mark Duursma is het opvallend dat het kabinet in de conceptreactie focust op ProRail en niet op NS:

Twitter avatar markduursma Mark Duursma Erg vreemd dat kabinet na #Fyra enquete conclusie trekt over #ProRail en niet over #NS.Of volgt meer? @RGjournalist @SvVeldhoven @Martijncda