‘Kabinet wil leiding bij ProRail overnemen’

Nu is de spoorbeheerder nog een apart bedrijf, maar staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) wil meer zeggenschap.

Foto Remko de Waal / ANP

Het kabinet wil de leiding overnemen bij ProRail, de door problemen en tekorten geplaagde spoorbeheerder. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur, PvdA) heeft plannen om het bedrijf om te vormen tot een zogeheten publieke uitvoeringsorganisatie. In dat geval krijgt het kabinet meer zeggenschap bij ProRail, zo melden bronnen zaterdag aan RTL Nieuws.

Twitter avatar RGjournalist Roel Geeraedts Speciaal voor journalisten #service.Dit schrijft kabinet in conceptreactie Parlementaire Enquete Fyra over ProRail: https://t.co/pqhvrLZ0l5

ProRail is nu nog een zelfstandig bedrijf met de Nederlandse staat als enige aandeelhouder, maar die vrijheid wil de staatssecretaris aan banden leggen. Wat voor uitvoeringsorganisatie de spoorbeheerder moet gaan worden, beslist het kabinet in de loop van dit jaar. Tot de mogelijkheden behoren volgens RTL een agentschap, een zelfstandig bestuursorgaan of een overheidsdienst.

Tekorten, overschrijdingen en fouten

Al sinds de zomer van vorig jaar zijn er zorgen over het functioneren van ProRail. Het slechte nieuws begon met aanbestedingsfouten bij het spooronderhoud en een budgetoverschrijding van 30 miljoen euro bij de verbouwing van Utrecht Centraal. In september constateerden externe adviseurs vervolgens dat de boekhouding over 2014 niet deugde.

Ook werd duidelijk dat ProRail – een bedrijf met zo’n 4000 werknemers – afstevent op een tekort van 475 miljoen euro voor de periode 2018-2028. Eind vorig jaar kwam daar nog het probleem van de onderbesteding bij: ProRail gaf de laatste vijf jaar gemiddeld 172 miljoen euro per jaar te weinig uit aan onderhoud.

Een frisse wind in de Kamer

In een debat eind vorig jaar kondigde Dijksma al aan dat er een hoop te doen was bij ProRail, sinds 2005 een zelfstandig bedrijf. Daarmee was de staatssecretaris een “frisse wind” in vergelijking met haar voorganger Wilma Mansveld, schreef onze economieredacteur Mark Duursma destijds:

“Duidelijk is dat Dijksma’s presentatie in ieder geval helderder is dan die van Mansveld. Tekenend is het taalgebruik: waar Mansveld sprak over een ‘budgetspanning’ van 475 miljoen euro, koos Dijksma gisteren voor ‘potentieel tekort’.”

Een woordvoerder van ProRail laat desgevraagd weten dat ze de berichtgeving van RTL niet kan bevestigen.