Google en Verizon azen op Yahoo, de V&D van het web

Internet Het bieden op de voormalige online gigant Yahoo is begonnen. Onder meer Google en Verizon azen op de erfenis.

Foto Noah Berger / Bloomberg

Dringen bij de opheffingsuitverkoop. Dat gebeurde onlangs bij het failliete warenhuis V&D en nu bij Yahoo, een van de oudste merken van het internettijdperk. Yahoo, opgericht in 1994, veilt zijn bezittingen en verwacht volgende week de eerste concrete biedingen.

Yahoo is de V&D van het web: een portal, waar net als in een warenhuis voor elk wat wils te vinden is. Eén plek om te zoeken, nieuws en mail lezen, te gamen of video’s te bekijken – vaak geproduceerd door een eigen ploeg van schrijvers en tv-makers.

Zo’n breed opgetuigde staf, daar red je het niet mee in de strijd om de advertentiedollars. Die dollars worden verdiend door grootheden als Google (trok de volledige zoekmachinemarkt naar zich toe), YouTube (ook eigendom van Google) en Facebook, het enige sociale netwerk dat flinke winst maakt met advertenties.

De Yahoo-omzet daalt dit jaar naar verwachting weer met 15 tot 20 procent. Het kost Yahoo klauwen vol geld om überhaupt bezoek te trekken naar zijn gratis diensten. En toch, meer dan 270 miljoen mailaccounts en een goede naamsbekendheid maken het tot een interessante overnameprooi. Zeker omdat Yahoo vergeleken met modernere webbedrijven veel personeel heeft. Daar valt dus flink te snijden. In de aanloop van de verkoop zijn al 1.700 van de 11.000 medewerkers ontslagen.

Bloomberg meldde vrijdag dat de Amerikaanse provider Verizon een bod zal uitbrengen. Verizon wil ook het aandeel in Yahoo Japan (een apart onderdeel) overnemen. Ook Google en mediaconglomeraat Time zouden geïnteresseerd zijn. In afwachting van meer biedingen heeft Yahoo de deadline voor andere gegadigden opgeschoven van 11 april naar 18 april.

Yahoo-topvrouw Marissa Mayer (zij komt van Google) had de oude onderdelen van Yahoo al losgeknipt van het meest rendabele onderdeel: het aandeel dat Yahoo heeft in de Chinese e-commercesite Alibaba. Dat was geen houdbare constructie. De waarde van de oorspronkelijke webdiensten en advertentietechnologie wordt nu geschat op zo’n 6 tot 8 miljard dollar.

Ter vergelijking, in 2008 deed Microsoft een poging Yahoo over te nemen voor 44 miljard dollar. Yahoo legde dat bod naast zich neer: te laag. Inmiddels heeft Microsoft geen interesse meer in de advertentiemarkt.

Alle ballen op live-sport

Yahoo heeft als overkoepelende portal geen toekomst en was al bezig zich te specialiseren in video’s. Videocommercials leveren meer geld op dan banners en tekstadvertenties bij zoekresultaten. Yahoo probeerde een eigen tv-station te creëren en trok bekende namen aan zoals nieuwslezeres Katie Couric en tech-journalist David Pogue. De tv-portal Screen werd in januari gesloten nadat er meer dan 100 miljoen dollar in gegoten was.

De verkoop van Yahoo toont aan hoe de grenzen tussen webdiensten, mediabedrijven en netwerkproviders vervagen. Webdiensten proberen nu publiek te trekken met live sportwedstrijden – ooit voorbehouden aan tv-zenders. Yahoo streamt NBA-basketball, Twitter kocht de rechten om live football te vertonen. Deze week introduceerde Youtube nog een videokanaal waar je live gamers in actie kunt zien. Ook topsport, maar dan anders.