M/V van de week

427.939 handtekeningen en een opkomst van 32 procent, waarvan 61 procent tegen het associatieverdrag met Oekraïne stemde. Sinds woensdag 6 april is campagneleider Jan Roos niet enkel de nar op het Binnenhof, maar ook een machtsfactor die miljoenen mensen naar de stembus krijgt.

Oud-radiocollega Jan Dijkgraaf rekende in het AD het aantal nee-stemmers alvast om in Kamerzetels: maar liefst 40. „Voor de gevestigde orde zou het niet slecht zijn als hij nu onder de noemer GeenPeil een partij begint, want ik denk dat vooral Wilders zich dan zorgen moet maken over zijn kiezerspotentieel.”

Jan Roos, oud-reclameman, studeerde journalistiek en maakte naam bij het tv-programma Powned. „Een rasprovocateur die arme huisvrouwen lastigvalt op de huishoudbeurs”, typeerde Nieuwe Revu zijn werk.

Drijvende kracht achter Roos’ campagne is Geenstijl.nl. Over ‘hun’ referendum zei hij op 28 augustus in NRC: „We moeten oppassen dat we onszelf niet neerzetten als de Gandhi van de Nederlandse democratie. Maar dit project komt voort uit angst bij de bevolking voor de uitbreidende EU. Ruim 60 procent heeft tegen de Europese grondwet gestemd en hij is er toch gekomen.”