Waar je vergeten juweeltjes vindt

Club RoXY-icoon dj Eddy de Clercq fietst net weg door de Torensteeg, een witte plastic tas met het ronde, zwarte Rush Hour-logo onder zijn arm geklemd. Na bijna twintig jaar ruilt de Amsterdamse platenwinkel, waar hij vaste gast is, de pijpenla aan de Spuistraat in voor een groter pand 70 meter verderop. De platenwinkel en het label zijn een thuisbasis voor de Amsterdamse housescene en een ontmoetingsplek voor dj’s van over de hele wereld. De opening van de nieuwe winkel wordt vanaf vanavond gevierd met een driedaags feest in club OT301. Vorige week hielden oprichter, tevens dj, Antal Heitlager en de zijnen al een staande receptie in het pand.

Een jongen met een afro en een neusbel probeert de muziek van Bob Marley te duiden. „Dub. Bob Marley, dat is gewoon dub”, zegt de twintiger bevlogen, met een biertje in de hand. Zo zie je ze wel meer tijdens de receptie. Een flesje bier aan de lippen, versleten schoenen die uit de tweedehandswinkel lijken te komen. Omdat ze te veel geld in de platenwinkel hebben uitgegeven, of omdat de versleten look nou eenmaal past bij het imago van de vinylfetisjist.

Het publiek dat de winkel al sinds 1997 trekt is een illustere muziekclub. Hier vind je heruitgaven van vergeten juweeltjes die Heitlager tijdens zijn verre muziekreizen opdiept, zoals Mia doi Todd. Maar ook drum ’n bass pionier Dego tekende begin vorig jaar nog voor een EP (‘Make it Hard’) bij Rush Hour. De boogie master treedt vanavond in OT301 op met funkband 2000Black.

Achterin de winkel is er nog een lege ruimte. Dit is het Rush Hour-café, grapt een bezoeker. Eerder zat in dit pand een slijterij. Marsel van der Wielen, labelbaas bij Delsin, snuffelt rond boven de brede platenbakken. „Dit is wel mooi.” Jaloers? „Neuh, maar die zou ik wel willen hebben.” Hij kent Heitlager nog uit de tijd dat zij alleen wat kratjes hadden in een tweedehandszaak. Platen kochten ze in voor een paar gulden in Londen en verkochten ze voor het vijfvoudige, zegt Heitlager. „Heel veel oude Chicago house in die tijd, oude Lil Louis-platen of platen van Ron Trent. We hadden een hele strenge selectie.”

Achter de toonbank draait Hunee, sinds Lowlands 2014 regelmatig een duo met Heitlager. Net als andere vaste waardes op het Rush Hour-label heeft zijn album Hunch Music een prominent plekje aan de muur. Een platenwinkel openen had ook te maken met Heitlagers verlangen ‘een plek’ te creëren. „Die platenzaken in Londen waren plekken waar je de hele tijd wilde rondhangen, maar dat kon niet. Op een gegeven moment had je wat gekocht en dan werd je ook weer geacht weg te gaan. In onze eigen plek konden we de hele dag met muziek bezig zijn en artiesten en dj’s die kwamen naar ons toe. Dat was wel echt te gek. Of, dat is nog steeds wel echt te gek eigenlijk.”