Schade banken door fraude stijgt door opsturen betaalpas

In totaal werd er in 2015 voor 17,9 miljoen euro gefraudeerd. Bij internetbankieren nam de schade juist af.

Beeld campagne Veilig Bankieren

De schade die banken ondervinden als gevolg van fraude is in 2015 licht toegenomen van 17,3 naar 17,9 miljoen euro. De Nederlands Vereniging van Banken (NVB) publiceerde daar vrijdag cijfers over.

De stijging heeft met name te maken met een relatief nieuwe vorm van fraude, zegt de NVB. Onder valse voorwendselen sturen criminelen verzoeken aan rekeninghouders om hun betaalpas op te sturen. De banken waren 4,7 miljoen euro kwijt om de bedragen te vergoeden die op die manier van klanten werden ontvreemd. Een jaar eerder was dat nog 3,3 miljoen euro.

In de meeste gevallen vergoeden de banken de fraude. Vorig jaar was daar slechts in 1,1 procent van de gevallen geen sprake van, door “grove nalatigheid van de klant”.

Campagne

De banken proberen met de campagne Veilig Bankieren te voorkomen dat mensen in trucs van criminelen trappen, zoals phishingmailtjes. Bij phishing lokken criminelen slachtoffers naar echte lijkende websites, waarop ze nietsvermoedend hun gegevens invullen. Het waarschuwen voor betaalpasopstuurfraude maakt ook onderdeel uit van de campagne. Een woordvoerder van de NVB vindt niet dat de stijging van die vorm van fraude betekent dat de campagne niet werkt:

“De campagne loopt al langer en sinds enige tijd maakt deze vorm van fraude er ook onderdeel van uit. We hopen volgende jaar in de cijfers te zien dat dat vruchten afwerpt. Criminelen blijven altijd op zoek naar nieuwe manieren.”

Andere vormen van fraude nemen wel af. Schade door internetbankieren bedroeg in 2015 3,7 miljoen euro. Dat was een jaar eerder een miljoen meer. Door skimming - kopiëren van gegevens van een betaalpas - verdienden criminelen vorig jaar 1,7 miljoen euro. Dat volgens de banken relatief geringe bedrag komt door het gebruik van de chip in de betaalpas in plaats van een magneetstrip en het blokkeren van een betaalpas buiten Europa, tenzij de klant die blokkering uitzet.

Bekeken over de laatste jaren is de fraude flink afgenomen. In 2012 was er nog voor meer dan 80 miljoen aan schade. De NVB zegt dat er bij nieuwe betaalmanieren als mobiel bankieren en contactloos betalen helemaal geen fraude plaatsvindt.