‘Krik zwakke scholen op met sterke leraar’

Zet ervaren leraren tijdelijk in op zwakke scholen. Dat staat in een plan van D66, VVD en SP.

Foto iStock

Laat ervaren leraren tijdelijk werken op slecht presterende scholen, om zo het onderwijsniveau te verbeteren. Dat staat in het initiatiefvoorstel ‘Lerarenbrigade’ dat de coalitiepartijen (D66, VVD en SP) vandaag indienen.

Ondersteund worden door een ervaren leraar kan „een wereld van verschil” betekenen, zegt D66-fractievoorzitter Jan Paternotte. Volgens het plan zouden ervaren leraren (gedefinieerd als docenten met „een bewezen goede omvang met moeilijke klassen” en „een brede ervaring in het onderwijs”) twee jaar lang aan de slag gaan bij een zwakke basisschool (in een ‘kansarme’ buurt, waar leerlingen (taal)achterstanden hebben). Daar zouden ze een eigen klas lesgeven, of samen met een andere docent die ze tegelijkertijd coachen, het zogenaamde ‘co-teaching’.

Het idee komt van de Nationale Denktank 2015, waarin twintig jongeren zich buigen over een maatschappelijk probleem. In het eindrapport werd de Lerarenbrigade genoemd als een van de tien oplossingen voor het ‘leren van de toekomst’. Amsterdam is de eerste plek in Nederland waar het idee als pilot wordt uitgevoerd. Als het voorstel wordt aangenomen zou het project aankomend schooljaar van start kunnen, om te beginnen bij twee of drie scholen.

Tot nu toe wordt vooral gebruik gemaakt van externe adviseurs bij het verbeteren van onderwijs. Maar „dit roept vaak weerstand op onder leraren en maakt geen gebruik van de expertise die leerkrachten zelf hebben”, zegt de woordvoerder van D66. Ook volgens SP-raadslid Erik Flentge is het een voordeel dat je als leraren op gelijke voet staat, „in plaats van een onderwijsdeskundige die de leraar vertelt hoe het moet”.

Wel moeten de zwakke scholen dit zelf willen; het werkt niet als het wordt opgelegd, zegt VVD-raadslid Werner Toonk. „Deze leraren moeten wel gemotiveerd verwelkomd worden.”

Hoeveel het plan gaat kosten is onbekend, maar volgens de D66-woordvoerder gaat het om een bedrag „dat binnen het onderwijsbudget past”. Ook zal er een bureau moeten worden opgericht dat de deelnemende leraren ondersteunt.

Momenteel worden vier van de 217 basisscholen in Amsterdam als ‘zwak’ beoordeeld (de laagst mogelijke beoordeling), volgens Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO). Deze scholen liggen in Buitenveldert, Zuid en Zuidoost. In het voortgezet onderwijs gaat het om 11 van de 79 scholen.