Geen enkele auto haalt norm voor uitstoot in praktijktest

Frankrijk testte 52 auto’s op uitstoot van stikstofoxiden. Die was in alle gevallen hoger dan toegestaan – soms tot tien keer.

Van de eerste 52 auto’s die Frankrijk opnieuw heeft getest, voldoet geen enkele aan de geldende normen voor stikstofoxiden-uitstoot (NOx). Dat maakte een speciale commissie van het Franse ministerie van milieu donderdag bekend. De commissie had na het Volkswagenschandaal de taak gekregen om auto’s van allerlei merken opnieuw op de weg te testen. Sommige auto’s overschreden de norm voor de schadelijke stof wel vijf tot tienmaal.

Eerder was uit deze tests bekend dat met name Renault en Opel een probleem met uitstoot hebben. Ze zijn schoon in het lab, maar vies op de weg. De Franse fraudedienst viel binnen bij Renault, maar minister Ségolène Royal liet gauw weten dat er geen sprake is van frauderende software, zoals bij Volkswagen. Wel moest Renault auto’s terugroepen. Peugeot en BMW presteren relatief goed.

Uit het onderzoek bleek dat uitstoot sterk afhangt van de gebruikte techniek om NOx te reduceren. Motoren met een duurder systeem met ureum stoten minder stikstofoxiden uit dan die met een goedkoper systeem, een zogenaamde ‘NOx-val’.

De auto’s zijn ook op CO2-uitstoot getest. Daar bestaat geen harde norm voor. Wel bleek dat alle auto’s op de weg meer broeikasgas CO2 uitstoten dan in de verkoopfolder staat.

Volkswagen

Ook in andere landen worden auto’s opnieuw getest. De Nederlandse RDW heeft praktijktests aangekondigd, maar is daar nog niet mee begonnen. In Duitsland heeft de KBA wel testsgedaan. Alleen Volkswagen gebruikte sjoemelsofteware, stelde de KBA deze week, al overschrijden veel auto’s wel de norm.

Bij Volkswagen vrezen vakbonden dat de top het schandaal aangrijpt om banen te schrappen. Ze hebben het vertrouwen in de top opgezegd. De onvrede groeit, nu blijkt dat de directie vast wil houden aan bonussen.