CEO Seven&iHoldings struikelt over 7-Eleven

Chinese autobouwers willen de Indiase markt op, CEO Suzuki van Seven & i moet opstappen en Baidu, Alibaba en Tencent zijn nog lang niet klaar met investeren.

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Er komt een nieuwe generatie aan de macht bij het Japanse winkelbedrijf Seven&iHoldings. Daar lijkt het in ieder geval op, schrijft de Nikkei Asian Review. Bestuursvoorzitter en CEO Toshifumi Suzuki heeft zijn aftreden aangekondigd.

Suzuki maakte het bedrijf groot, maar gaat nu ten onder door interne politiek. Hij wilde de directeur van het succesvolle dochterbedrijf Seven-Eleven vervangen. Volgens de CEO was deze Ryuichi Isaka met niets nieuws gekomen, terwijl hij wel beweert verantwoordelijk te zijn voor de groei van 7-Eleven.

Zijn voorstel werd verder nauwelijks onderbouwd. De Amerikaanse aandeelhouder Third Point bekritiseerde het al eerder. En nu zijn voorstel werd weggestemd in een bestuursvergadering, moest Suzuki wel zijn conclusies trekken.

Chinese autobouwers SAIC en Great Wall willen naar India

India is één van de snelst groeiende automarkten ter wereld. Dat hebben Chinese autobouwers nu ook in de gaten. SAIC Motor en Great Wall Motor willen de Indiërs graag als klant, meldt Reuters. Ze zijn present op autoshows, zoeken een Indiase partner en willen een fabriek bouwen.

Het is een riskante onderneming, want giganten zoals Volkswagen, Ford en General Motors hebben al meer dan tien jaar moeite om een plekje te veroveren op de Indiase markt. Daarbij komt nog eens dat Chinese auto’s een imagoprobleem hebben: ze zouden van slechte kwaliteit zijn.

De simpele, no-nonsense auto’s en laag geprijsde SUV’s van SAIC en Great Wall moeten bovendien concurreren met Suzuki en Hyundai. Dat zijn de dominante spelers op de automarkt in Zuidoost Azië.

Niettemin is de wens van SAIC en Great Wall begrijpelijk: in 2020 is India waarschijnlijk de op twee na grootste automarkt ter wereld. Nu staat de markt op de vijfde plek. De verkoopcijfers zullen verdubbelen van 2,7 naar vijf miljoen.

‘BAT’ leidt de weg op het Chinese internet

BAT. Zo noemt de South China Morning Post de drie Chinese internetgiganten Baidu, Alibaba en Tencent. Samen hebben de bedrijven 75 miljard dollar (70 miljard euro) geïnvesteerd door de aankoop van strategische partners. De krant - zelf net aangekocht door Alibaba - geeft een overzicht van BAT’s dominantie op de markt van fusies en overnames in China.

Volgens een rapport van de HSBC bank vonden die investeringen vooral plaats in de online servicesector. De grote drie hebben in totaal 47 miljard dollar (41,3 miljard euro) in fysieke winkels geïnvesteerd, en 797 miljard dollar (701 miljard euro) in logistieke aanbieders. Door de bewegingen van BAT goed te bekijken krijgen analisten een beeld van de marktontwikkelingen, zegt HSBC analist Alice Cai.

Het is e-commerce met de nadruk op service in plaats van goederen. We schatten de beschikbare markt [voor online to offline] in op 10 biljoen yuan (1.36 biljoen euro).

BNP Paribas analist Ling Vey-sern zei in december dat de oorlogskassen van BAT goed gevuld bleven.

We schatten in dat Alibaba in 2016 tenminste 38 miljard dollar (33,4 miljard euro) kan uitgeven, Tencent 35 miljard dollar (30,8 miljard euro) en Baidu 15 miljard dollar (13,2 miljard euro).