Wat heeft WD-40 gemeen met Coca-Cola?

Vandaag komt de fabrikant van de spray, die volgens het bedrijf meer dan 2000 toepassingen heeft, met kwartaalcijfers.

WD-40 Company

WD-40-spray is net Coca-Cola. Er wordt beweerd dat het zelfs de meest vastgeroeste bouten waar steeksleutels spontaan bij afbreken nog los krijgt en de fabrikant houdt de exacte ingrediënten angstvallig geheim. Andere overeenkomst: de naam van het bedrijf dat het maakt, bestaat uit het bekendste product, met daar achter ‘Company’ geplakt.

Verschil is dat bij WD-40 de omzet en winst al vijf jaar een grotendeels stijgende lijn vertonen, terwijl dat bij Coca-Cola andersom is. Drie vragen over de maker van het bekende blauwgele spuitbusje met het rooie tuutje, dat donderdag met kwartaalcijfers komt.

1. Hoe gaat het financieel met het bedrijf?

De WD-40 Company begon in 1953 als Rocket Chemical Company. De huidige naam stamt uit 1969 en verwijst naar het succesvolste product, dat staat voor Water Displacement, 40th Formula. Hoewel er volgens het bedrijf in al die jaren niks aan de formule is veranderd, is de omzet van het bedrijf de laatste jaren aardig toegenomen, net als de winst.

Voor beleggers is WD-40 een interessante investering. Niet alleen werd een aandeel in vijf jaar 2,5 keer zoveel waard, het bedrijf doet het ook een stuk beter dan bedrijven van vergelijkbare grootte. Een verklaring voor dat succes geeft beursanalist Christopher Davis van Seeking Alpha:

“As long as products will require lubrication, the company will always have a market for its flagship multi-purpose maintenance products under the WD-40 brand.”

2. Verkoopt het nog iets anders dan WD-40?

Er zijn mensen, onder anderen mensen van het bedrijf zelf, die zeggen dat je maar twee dingen nodig hebt als klusser: duct tape en WD-40. Duct tape als iets beweegt wat niet zou moeten bewegen en WD-40 als iets niet beweegt wat wel zou moeten bewegen.

Toch verkoopt het bedrijf nog wel iets meer dan alleen WD-40. Er wordt ook geld verdiend met de verkoop van verschillende tapijtreinigers en met toiletverfrisser. In totaal komt 88 procent van de omzet uit onderhoudsproducten als WD-40, de rest uit huishoudelijke artikelen.

Echt nieuwe producten brengt WD-40 niet op de markt. Wel af en toe micro-innovaties, zoals een verbuigbaar opzetstuk zodat WD-40 makkelijker op moeilijk bereikbare plekken gespoten kan worden. En dat moet natuurlijk onder de aandacht gebracht worden.

3. Wat kan je allemaal met WD-40?

WD-40 is voor het bedrijf hetzelfde als Peter R. de Vries voor de redactie van een talkshow: geschikt om bijna overal voor in te zetten. De WD-40 Company heeft een overzicht (pdf) gemaakt met de meer dan tweeduizend mogelijke toepassingen. Die variëren van het verwijderen van stof van kunstplanten, tot het piepvrij maken van de draaiknoppen van een fornuis.

In een interview met de LA Times zegt topman Garry Ridge:

“We position ourselves as a multiuse product, which means we can go anywhere we want. You can buy WD-40 in an automotive store, a hardware store, a grocery store, a drugstore. That’s the secret for part of our success.”

Sommige gebruikers denken dat het zelfs kan helpen om levens te redden in noodsituaties.

Het bedrijf geeft echter toe dat er wel degelijk grenzen zitten aan de quasi-goddelijke eigenschappen die het product worden toegedicht:

“WD-40® CURES ARTHRITIS!” NO WAY.

This popular headline, appearing at least once a year in the tabloids, is completely FALSE. WD-40 Company does not recommend the use of WD-40® for medical purposes, and knows no reason why WD-40® would be effective for arthritis pain relief.