Dit schrijven andere media vandaag

BAM en Bijenkorf vechten hun ruzie uit in de rechtszaal, Enza Zaden is het beste familiebedrijf en supermarkten en voedselfabrikanten overtreden de regels voor kindermarketing.

Foto AP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Ruzie tussen Bijenkorf en BAM in de rechtszaal

De verbouwing van de Bijenkorf in Amsterdam verliep niet vlekkeloos en is nog altijd niet klaar. De Volkskrant was bij de zitting in de Amsterdamse rechtbank waar een en ander werd uitgevochten.

De verbouwing kostte 7,5 miljoen euro. Omdat de aannemer de deadlines niet haalde, gaat daar een korting van 430 duizend euro vanaf. Dat probeert de aannemer terug te verdienen door extra werkzaamheden te verrichten die de Bijenkorf niet erkent.

Wij wensen niet onze oren te laten hangen naar een aannemer die misbruik tracht te maken van zijn positie.

Inmiddels heeft BAM het werk neergelegd om betaling af te dwingen. Het is juist de Bijenkorf die verantwoordelijk is voor de vertraging, zegt de aannemer.

Zij weigeren rekeningen te betalen en wij wachten al maanden op een technische specificatie van het meerwerk.

Een ordinaire ruzie dus. De rechter suggereert een bemiddelaar, schrijft de Volkskrant. BAM wil dat wel, en de Bijenkorf denkt erover na.

Enza Zaden krijgt Familiebedrijven Award

De prijs voor beste familiebedrijf gaat naar Enza Zaden. Het Financieele Dagblad bericht over de uitreiking van de jaarlijkse Familiebedrijven Award. Enza Zaden ontwikkelt nieuwe groenten. Volgens het FD is het bedrijf wereldmarktleider in sla, maar ook goed in tomaten- en paprikarassen.

De Stichting Familiebedrijven Award is in 2012 opgericht door John Fentener van Vlissingen van BCD Holdings. De jury beloont Enza onder meer omdat het jaarlijks ongeveer 30 procent van de omzet investeert in onderzoek en ontwikkeling. Dat is ongeveer 70 miljoen euro. Bovendien investeert Enza circa 100 miljoen euro in nieuwe faciliteiten.

Dat de familie Mazereeuw nauw betrokken is bij de productontwikkeling, kan de jury ook waarderen. Enza Zaden werd in 1938 opgericht en heeft wereldwijd ruim 1.500 medewerkers.

Supermarkten overtreden reclameregels

Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet en Spar. Dat zijn slechts een paar van de zestien supermarkten en zeven voedselfabrikanten die de reclameregels voor kindermarketing hebben overtreden. Dat schrijft De Financiële Telegraaf.

De bedrijven maakten reclame voor koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen die volgens foodwatch te veel suiker of vet bevatten. Volgens de Reclame Code Commissie hebben ze zich ook schuldig gemaakt aan ongeoorloofde sluikreclame. Foodwatch had samen met de Alliantie Stop kindermarketing procedures aangespannen bij de Reclame Code Commissie.