Philips zet in op India

Philips gaat investeren in Indiase health-tech, Google, Facebook en Twitter moeten voortaan gewoon belasting betalen in Indonesië en het gaat weer goed met Samsung dankzij de Galaxy S7.

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Nederlandse Philips gaat investeren in Indiase health-tech-bedrijfjes. Daarmee schaart het bedrijf zich volgens de Economic Times in de lange reeks Fortune 500 bedrijven die willen profiteren van het Indiase ‘startup ecosysteem’.

In een interview zegt Jeroen Tas, CEO Connected Care & Health Informatics bij Philips, dat er plannen zijn om een fonds op te richten, speciaal voor India. De plannen zijn nog pril. Of het wel of niet doorgaat hangt af van het succes van vergelijkbare fondsen in Nederland en Israël.

De Economic Times schrijft dat Tas geïnteresseerd is in Indiase startups en dat Bangalore een belangrijke hub is geworden voor Philips.

Een aantal hubs zijn heel belangrijk voor ons - natuurlijk is Bengalore er één, en Eindhoven is er één. We hebben kleinere hubs in de VS en in Israël. Elk van die hubs is op een plek waar we een ecosysteem hebben.

Philips wil de komende jaren honderden data-analisten aannemen in India. Er werken op dit moment tweehonderd datawetenschappers in het technologisch centrum in Bengalore.

We zullen uiteindelijk tweeduizend mensen in Bangalore hebben als onderdeel van een datawetenschappelijk team - tegen tweehonderd nu. We zoeken naar mensen met een wetenschappelijke achtergrond.

Indonesië maakt einde aan Google’s belastingvlucht

De Indonesische belastingdienst gaat onderzoeken hoeveel onbetaalde belasting Google, Facebook en Twitter nog hebben uitstaan. De Nikkei Asian Review schrijft dat deze bedrijven honderden miljoenen dollars opstrijken uit online advertentiecampagnes in Indonesië.

De Amerikaanse giganten zijn voor hun administratie uitgeweken naar Singapore, om de belastingdruk te verlagen. Singapore heft een zakelijke belasting van 17 procent, terwijl Indonesië 25 procent heft.

Het plan van de belastingdienst is simpel. Door de Indonesische vertegenwoordigingen van de internetbedrijven voortaan te beschouwen als permanente kantoren, kan de overheid op een andere manier belasting heffen.

Belastingambtenaar Muhammad Haniv zegt in de Nikkei Asian Review dat Indonesië het voorbeeld van Europa wil volgen.

Het is Europese landen gelukt om deze bedrijven te belasten - waarom zou dat ons niet lukken? Je betaalt daar belasting, dan moet je hier ook belasting betalen. We gaan hard zijn.

Het gaat weer goed met Samsung

Er worden weer méér mobiele telefoons verkocht. De Zuid-Koreaanse technologische giganten profiteren daar flink van, meldt het Koreaanse persbureau Yonhap. Het succes komt dankzij de Galaxy S7, het nieuwste paradepaardje van Samsung.

Er worden dagelijks 400 duizend Galaxy S7’s en Galaxy S7 Edges verkocht. In het eerste kwartaal verkocht Samsung 10 miljoen van deze telefoons, wereldwijd. De verwachting voor het hele jaar ligt daarmee op 45 miljoen.

Naast de stevige verkoopcijfers, heeft Samsung in het eerste kwartaal ook nog een flinke winst gemaakt. De winstcijfers stegen met 10,37 procent naar 6,6 biljoen won (4,93 miljard euro).

Ondertussen doet concurrent LG Electronics het ook niet slecht. Dat bedrijf zou volgens analisten in het tweede kwartaal weer winst kunnen maken. De mobiele tak van LG maakte in het vierde kwartaal van 2015 nog 43,8 miljard won (33,2 miljoen euro) verlies.