Met de vleeshaken zit het goed

Australiër John Hillcoat geeft zijn testosteronfilms vaak net genoeg morele gravitas om voor drama door te gaan: denk aan Aussie-western The Proposition of gangsterdrama Lawless.

In Triple 9 lukt dat niet: het blijft doorsnee misdaad, zij het met een opmerkelijke sterke cast, onder wie een Kate Winslet als onsentimentele godmother Irina van de Russisch-joodse maffia in Little Odessa. Haar hoofdkwartier is een kosjer slachthuis, dus met de vleeshaken en de restverwerking zit het wel goed.

De plot draait om corrupte inspecteurs die overvallen plegen. Bendeleider Terrel (Ejiofor) is overgeleverd aan Irina, maar zijn vriend Marcus (Mackie) herinnert zich weer hoe je misdaad bestrijdt als hij een integere partner krijgt (Affleck).

Zo staat Triple 9 gaandeweg bol van de bekende conflicten rond eer, ethiek en loyaliteit. Maar Scorsese wordt het niet, omdat de film zichzelf forceert in zijn streven naar New York noir. Al die mannen die elkaar terloops tot pulp slaan, lugubere stripclubs afschuimen of, zoals politiepapa Woody Harrelson, crack roken in hun dienstwagen: sensationeel. Maar zou het echt? Als drama overtuigt het niet.