Man met baard eet kwark. Waarom, in hemelsnaam?

Deze man op de reclameposter van Danio geniet van zijn bakje kwark. Wat is het idee achter de campagne?

Foto Danone / bewerking NRC

Het kan je niet ontgaan zijn: Danio - die van de kwark - heeft een nieuwe reclameposter. En niet zo maar eentje. Eentje met een baard.

Foto Danone

Foto Danone

Wat is het idee achter de campagne? En waarom een man met baard? We vroegen het Jennifer Welage, communicatiemanager bij fabrikant Danone.

Hoe is de campagne bedacht?

“Het idee is ontstaan vanuit het geloof dat je op een andere manier naar kwark of yoghurt kunt kijken, niet alleen maar die koe in de wei. Het is veel meer dan dat. Danio is een vol en rijk product. Je neemt het niet omdat je wil afvallen. En als je dan kwark eet, wil je er vol van genieten.”

Waarom de man met baard?

“We willen mensen inspireren, bijvoorbeeld de millennials. Die hebben een motto dat goed bij Danio past: als je ergens voor kiest, ga je er helemaal voor. Taste life to the full. De man met baard is een belichaming van die gedachte. Hij gaat er voor: niet een beetje een baard, maar een échte.”

“De man heeft een uitgesproken uiterlijk, hij is anders dan anders. De posters hebben door heel Nederland gehangen: drieduizend stuks in totaal. Daarnaast is er nog een reclame op televisie. We hebben veel reacties gehad, zowel positieve als negatieve.”

Waarom hebben jullie niet gekozen voor een vrouw?

“Omdat Danio een stoere en stevige kwark is en daar staat deze man voor. Het is geen ‘geniet en verwenmoment voor jezelf’-product, die je typisch voor vrouwen tegenkomt. Vrouwen zijn ook een doelgroep. Maar die reclames laten vaak dames zien met gesloten ogen, die aan het genieten zijn van de yoghurt.”

De verpakking, ziet die er nou ook anders uit?

“Ja. De verpakking moest opvallen, eruit springen tussen al die pastelkleurige en natuurlijke ogende producten in het zuivelschap. Ook wilden we een optimistisch logo, dat bold en stoer was. De kleur zwart in het rozet symboliseert deze keuze.”

En nog even over die man met baard. Wíe is dat nou precies?

“Een 33-jarig parttime model. Hij woont in het noorden van Frankrijk en is in het dagelijks leven vrachtwagenchauffeur. Hij knipt zijn baard niet omdat hij hoopt mee te doen aan de wereldkampioenschappen snor- en baardgroei in 2017 in Austin, Texas. Uit privacy-overwegingen en gezien de aandacht in Nederland voor de campagne willen wij zijn naam niet noemen.”

Op Amsterdam Ad Blog, een blog over de Amsterdamse advertentiewereld, wordt overigens openlijk getwijfeld aan de echtheid van zijn uiterlijk:

“Both his beard and tattoos seem fake. Which, you could argue, matches with the Danone brand; artificial as hell. And if the character is not a fake, he is not grooming himself properly and can’t afford a good tattooist, which makes him a slob and cheap. And it would thus make Danio a bit shabby – the curd probably smells like this guy’s armpits.”

Misschien toch maar een yoghurtje dan?