Twitch en YouTube strijden om de gametoeschouwer

Gaming Met het live uitzenden van games gaat YouTube Gaming de concurrentie aan met Twitch. Vanaf donderdag ook in Nederland.

“Oh nee, shadowstep”, huivert een toeschouwer.
Thijs Molendijk, professioneel gamer, kijkt bedenkelijk in zijn webcam: “Nu moeten we onze strategie veranderen.”
Even later legt hij zijn tweede Azure Drake op tafel.
“Two Drakes!!”, juicht een fan in een zijbalk op het scherm.
Met zo’n hand duurt het niet lang voordat Molendijk zijn opponent in de pan heeft gehakt; diens avatar ontploft in een bal van vuur, een miezerig hoopje steengruis achterlatend.

Twaalfduizend toeschouwers kijken op deze doordeweekse middag naar het potje Hearthstone, een digitaal kaartspel dat veel wordt gespeeld door professionele gamers. Plaats van handeling: het Amerikaanse videoplatform Twitch.

Watch live video from ThijsHS on www.twitch.tv

Gamen voor prijzengeld

Twitch heeft e-sports groot gemaakt. E-sports is gamen voor prijzengeld. Toeschouwers kijken via de website op het beeldscherm van een gamer die bijvoorbeeld aan een toernooi deelneemt of een oefenwedstrijd speelt. Meestal is de speler zelf ook via zijn webcam in beeld, soms geeft hij commentaar. Aan de rechterkant van het scherm kunnen toeschouwers hun mening over het spelverloop kwijt.

Jarenlang was Twitch de onbetwiste leider in live game-uitzendingen, maar de Amerikaanse website kreeg vorig jaar concurrentie van YouTube Gaming, een videoplatform speciaal gericht op gamers. YouTube was al de grootste aanbieder van gamevideo’s - een snel groeiende markt ter waarde van 4 miljard dollar - maar had live-uitzendingen altijd links laten liggen. Vanaf donderdag zijn de apps van YouTube Gaming ook in Nederland verkrijgbaar.

Dat YouTube zijn greep op de gamevideomarkt probeert te vergroten, heeft alles te maken met de razendsnelle opkomst van dit nieuwe genre entertainment. Wereldwijd kijken 500 miljoen mensen geregeld naar video’s waarin andere mensen gamen - van het gamecommentaar van YouTube-ster PewDiePie tot serieuze competities op Twitch, en van gametrailers tot amateuristische fanvideo’s. “Het is ongelooflijk hoe snel het gaat”, zegt Ryan Wyatt, hoofd van YouTube Gaming, tijdens een telefonisch groepsgesprek met de internationale pers. Elke maand wordt meer dan 144 miljard minuten aan gamevideo’s en livestreams op YouTube bekeken. Dat maakt gamen na muziek de belangrijkste categorie op het videoplatform. Ook Twitch is immens populair: de website is in de VS de op drie na grootste bron van internetverkeer, na Netflix, Apple en YouTube-eigenaar Google.

Aantrekkingskracht?

En terwijl die 500 miljoen mensen gamevideo’s bekijken, vraagt de rest van de wereld zich af wat daar in godsnaam zo leuk aan is. Wyatt probeert de aantrekkingskracht te verklaren: “We kijken op tv massaal naar hoe mensen koken en sporten. Als je een hobby hebt, is het boeiend om andere mensen die hobby te zien uitvoeren. Is het dan echt zo gek dat gamers, graag andere mensen ziet gamen?”

De strijd tussen de platforms begon met een mislukte overname. YouTube probeerde in 2014 Twitch over te nemen, maar werd afgetroefd door Amazon dat 970 miljoen dollar (857 miljoen euro) neerlegde voor de streamingdienst. Daarop besloot YouTube zijn eigen livestreamplatform voor gamers te bouwen.

Het is de vraag of YouTube de hegemonie van Twitch als e-sportaanbieder kan doorbreken. De belangrijke gametoernooien hebben een jarenlange relatie met Twitch en sluiten vaak exclusieve deals met het platform. Zolang die toernooien niet live op YouTube te zien zijn, zal de e-sportliefhebber voor Twitch kiezen. E-sports zijn op YouTube dan ook nog niet zo groot als andere live-uitzendingen van gaming zoals meekijken met recensenten, game-ontwikkelaars of YouTubesterren.

Toch zijn de beeldkwaliteit en het gebruiksgemak iets beter op YouTube Gaming en het biedt als eerste platform de mogelijkheid om te streamen vanaf je mobiele telefoon. Mobiele gamers - ongeveer eenderde van de markt - kunnen daardoor eindelijk ook serieus aan de e-sportrage meedoen. Ook kun je er, in tegenstelling tot Twitch, 360-graden gamevideo’s op kijken en gaat het platform experimenteren met Virtual Reality. Al die innovatie daagt Twitch uit. En dat kan alleen maar goed nieuws zijn voor gamers: kijken naar gamende gamers wordt steeds leuker.

Kijk mee in 360 graden: