Topman van Air France-KLM vertrekt halverwege de klus

De topman van Air France-KLM stapt na drie jaar op. Het is hem niet gelukt om de hervorming van Air France door te zetten.

Alexandre de Juniac Foto Reuters

Het kwam dinsdagavond onverwacht, de aankondiging van het vertrek van Alexandre de Juniac als hoogste baas van Air France-KLM. Deze zomer stapt hij over naar de mondiale handelsorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA, gevestigd in Montreal. Het bestuur heeft De Juniac unaniem voorgedragen als de nieuwe directeur-generaal en bestuursvoorzitter.

De overstap is verrassend omdat De Juniac nog maar drie jaar aan het roer stond van Air France-KLM. Minder dan een jaar geleden werd hij voor vier jaar herbenoemd, met de steun van 94 procent van de aandeelhouders. De Juniac staat als bestuursvoorzitter van de groep boven de bestuursvoorzitters van Air France en KLM, Frédéric Gagey en Pieter Elbers.

Volgens Franse media was De Juniacs vertrek een voorwaarde om het vastgelopen overleg met de piloten van Air France vlot te trekken. Zijn houding was te onverzettelijk.

Zeker is dat De Juniac er tijdens zijn kortstondige leiderschap niet in geslaagd is om kostenbesparingen uit te voeren bij het Franse deel van de groep. Hervormingsplannen stuitten op fel verzet van personeel en vakbonden. Dieptepunten zijn de lange pilotenstaking in het najaar van 2014 en de aanval van werknemers op directieleden in 2015. KLM ligt op schema, maar Air France lukt het maar niet om afspraken met werknemers te maken over bezuinigingen. De klus is nog niet geklaard.

Charme en hooghartigheid

Binnen de groep zorgde De Juniac voor onnodige spanningen door de Nederlandse vrees voor Franse dominantie aan te wakkeren. Een conflict over kasbeheer eindigde met zijn nederlaag. Eind vorig jaar was er onrust over geschuif met aandelen van Transavia richting Frankrijk. Ook die operatie werd stilgelegd.

Ambassadeurszoon De Juniac (Neuilly-sur-Seine, 1962) beschikt over de vanzelfsprekende charme en hooghartigheid die Nederlanders associëren met Franse aristocraten. Hij bekleedde hoge functies onder Nicolas Sarkozy en bij defensieconcern Thales. In 2011 droeg minister van Financiën Christine Lagarde haar kabinetschef voor als baas van Air France. In juli 2013 werd hij bestuursvoorzitter van de holding.

De banden van het bedrijf met de Franse staat (eigenaar van 16 procent van de aandelen) zijn nauw. Voor de werknemers van Air France bleef De Juniac een baas die vanuit de politiek was geparachuteerd. Het is goed mogelijk dat dezelfde politiek, ongerust over de stagnerende hervorming van de staatsdeelneming, heeft aangedrongen op vertrek.

Topman Frédéric Gagey van Air France is de meest logische opvolger. Hij schijnt bij het personeel beter te liggen. En: hij was lange tijd financieel directeur van KLM en kent dus beide partijen goed. Hij mist wel de joviale uitstraling van De Juniac.