NS stelt Bert Groenewegen aan als financieel topman

Hij volgt de per april vertrekkende Engelhardt Robbe op. Groenewegen is voormalig financieel topman van Ziggo.

Bert Groenewegen op archiefbeeld. Foto Lex van Lieshout / ANP

Bert Groenewegen (1964) is vanaf september de nieuwe financiële topman van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Minister Dijsselbloem van Financiën heeft zijn voordracht goedgekeurd, zo meldt het spoorbedrijf woensdag.

Groenewegen, tot en met 2015 financieel topman bij kabelmaatschappij Ziggo en daarvoor onder meer topman van het toenmalige PCM Uitgevers, volgt de per 7 april vertrekkende Engelhardt Robbe op. Hij liet in december weten na vijf jaar “een volgende stap in zijn loopbaan te zetten”. Dat besluit kwam onverwacht. Als een van de weinige NS-bestuurders had minister Dijsselbloem vertrouwen in Robbe.

Toen topman Huges vertrok na de aanbestedingsfraudeaffaire in Limburg, kon Robbe blijven. Hij nam het initiatief tot het onderzoek dat de fraude aan het licht bracht. Ook het Fyra-debacle werd hem niet aangerekend.

Omdat Groenewegen pas in september aantreed, zal een interim-bestuurder die nog aangesteld moet worden de functie tot die tijd bekleden.

Investeren

Een financiële uitdaging waar Groenewegen de komende jaren mee te maken krijgt, is het terugverdienen van 3,6 miljard euro aan investeringen in nieuwe treinen, stations, werkplaatsen en IT in de komende jaren.

Financieel gaat het niet slecht met de NS. Het spoorbedrijf boekte in 2015 118 miljoen euro winst op een omzet van 4,9 miljard. Dat had onder meer te maken met een grote concessie van NS-dochter Abellio in Schotland. Toch meldde De Telegraaf afgelopen week dat de NS miljoenen verlies gaat maken op concessies van Abellio in Duitsland.

Ontevreden

De tevredenheid onder reizigers nam vorig jaar ondanks de gunstige financiën af. De treinen reden minder stipt en zijn nog steeds overvol, omdat oude treinen uit de roulatie zijn genomen en nieuwe op zich laten wachten. Woensdag kondigde de NS aan dat door het gebruik van een nieuwe ‘pitstraat’ treinen sneller gerepareerd kunnen worden. Daardoor zouden er 4.500 zitplaatsen bijkomen.

Er zijn meerdere wisselingen in de top van de NS geweest in het afgelopen jaar. Roger van Boxtel werd benoemd tot opvolger van Timo Huges. Vanaf 1 februari is Susi Zijderveld directeur integriteit, een nieuwe functie. Bij de Raad van Commissarissen stopt Truze Lodder dit jaar, omdat zij haar maximale termijn van twaalf jaar heeft vervuld. Zij volgde vorig jaar Carel van den Driest als voorzitter op.