NS: kapotte treinen sneller gerepareerd dankzij ‘pitstraat’

De snellere reparaties moeten in juni 4.500 extra zitplaatsen opleveren, zegt de vervoerder.

Archiefbeeld. Een trein in een werkplaats in Haarlem. Foto Rein van Zanen / ANP

De NS heeft een “pitstraat” ingericht die het herstel van kapotte treinstellen moet bespoedigen. De vervoerder hoopt zo meer treinen inzetbaar te houden en zo bij te dragen aan een oplossing voor het tekort aan zitplaatsen.

De pitstraat is geïnspireerd op de Formule 1, zegt de NS. Treinen met bijvoorbeeld een kapotte deur of een defecte stroomafnemer worden een werkplaats in gereden waar een grote klok hangt die aftelt van 24 naar 0. Het idee is dat de monteurs de treinen binnen een dag hersteld hebben. Volgens de NS lukt dat ook: in het Groningse Onnen, waar de eerste pitstraat is ingericht, zou de gemiddelde tijd dat een trein niet beschikbaar is voor de dienstregeling zijn teruggebracht van 47 naar 13 uur. De NS had zichzelf een norm van 24 uur gesteld, zegt een woordvoerder.

Speciaal spoor

De teruggedrongen reparatietijd heeft niet zozeer te maken met de aanwezigheid van de klok, maar vooral met het op een andere manier organiseren van het onderhoud. Voorheen werden bij de werkplaatsen van de NS treinen voor regulier onderhoud (vier keer per jaar per trein) en niet-regulier onderhoud door elkaar heen gerepareerd.

Nu wordt er per werkplaats één specifiek spoor vrijgemaakt voor niet-regulier onderhoud. Daardoor is er een veel kortere tijd mogelijk om treinen te repareren waar maar iets kleins aan mankeert, zoals een defecte deur of kapotte verlichting. Daarnaast zijn er permanent vier machinisten beschikbaar om kapotte treinen naar de goede werkplaats te rijden.

In de werkplaats in Onnen worden de dubbeldekkerintercity’s (VIRM) en de koplopers (ICM) onderhouden. Ook in de werkplaats in Leidschendam, waar vooral aan sprinters wordt gewerkt, is in januari een klok opgehangen. Daar zou de gemiddelde reparatie 20 uur in plaats van 52 uur duren. Volgens de NS komen door de pitstraat vanaf mei gefaseerd meer treinen beschikbaar en kunnen vanaf juni structureel extra treinen in de dienstregeling worden verwerkt. Dit zou 4.500 zit- en staanplaatsen per dag extra opleveren.

Ombouwen

Of de nieuwe manier van werken ook geld oplevert naast tijdsbesparing, kan een woordvoerder niet zeggen: “Er zijn speciaal monteurs en machinisten voor niet-regulier onderhoud vrijgemaakt en de werkplaatsen moeten anders ingericht worden. Dat kost geld. Maar ons belangrijkste doel was sneller treinen en plaatsen beschikbaar krijgen voor de dienstregeling.”

Dat is hard nodig. De NS kampt met overvolle treinen en moest daar van staatssecretaris Sharon Dijksma dit jaar iets aan doen. Tot nu toe zijn in 25 sprinters delen van de 1e klas omgebouwd naar 2e klas. Tussen Castricum en Amsterdam wordt geëxperimenteerd met spitsbussen.

Verder wordt gewerkt aan een rentree van de oude dubbeldekkers van het type DDM1. Vanaf december komen naar verwachting de eerste in 2014 bestelde nieuwe Sprinters in de dienstregeling.