Pelé pikt lookalike in reclame niet

Maar dan nemen we toch gewoon een lookalike! Dat moeten ze bij Samsung gedacht hebben toen het bedrijf besloot om in een advertentie voor een nieuwe televisie in The New York Times een foto te gebruiken van een man die sprekend lijkt op voormalig stervoetballer Pelé. Eerder had Samsung met Pelé onderhandeld over het gebruik van zijn portret voor reclamedoeleinden, maar tot een deal kwam het niet.

Pelé pikt het niet dat Samsung met een dubbelganger toch probeert te profiteren van zijn populariteit en eist nu voor de rechtbank van Chicago een schadevergoeding van 30 miljoen dollar (iets meer dan 26 miljoen euro). 30 miljoen? Is dat niet wat veel? Nee hoor. Pelé leeft tegenwoordig van reclame-inkomsten. Zo verdiende hij in 2014, het jaar van het WK voetbal in Rio, maar liefst 25 miljoen dollar (ongeveer 22 miljoen euro) dankzij contracten met bedrijven als Volkswagen en Emirates. En deze zomer staan de Olympische Spelen op de agenda, wederom in Rio. Ook dat zal weer kassa zijn voor de bejaarde Braziliaanse ster.

Kortom, Samsung kan de borst natmaken. Ook omdat Pelé wordt bijgestaan door advocaat Frederick Sperling, die eerder in een vergelijkbare zaak voor Michael Jordan een bedrag van bijna 8 miljoen euro wist binnen te slepen.