Oeroude en fonkelnieuwe afro-dance

De link tussen hypnotiserende Afrikaanse muziek en westerse elektronica is vaak gelegd, maar zelden goed uitgevoerd. De Congolese tovenaars van Konono no1 en het Angolese Batida hebben de code gekraakt. Zo maak je oeroude, fonkelnieuwe en geestverruimende afro-dance. Al sinds het album Congotronics uit 2005 koppelt Konono hun trance-opwekkende duimpiano's aan indierockers, jazzmuzikanten en dj's. Dit nieuwe album is de kroon op die zoektocht. Ook Batida, ofwel dj Pedro Coquenao, zoekt vanuit Lissabon al langer naar de overeenkomsten tussen de dj-cultuur en de voorouderlijke tradities. Wat hun samenwerking ver boven andere afrohouse doet uittorenen is dat de dj de band niet samplet of remixt, maar onderdeel wordt van minutenlange muzikale rituelen. Niet de bas blijkt de sleutel tot geslaagde Afrikaanse dance, maar opzwepende percussie en de rammelende en resonerende ijzeren staafjes van de duimpiano.