Miitomo is een gezellige stalker

Het is een nachtrust geleden sinds ik Miitomo voor het laatst opende op mijn telefoon en in die tijd hebben mijn vrienden weer voor een heet vragenvuur gestaan. „Wat was je net aan het doen?” „Welk kapsel vind je het aantrekkelijkst?”

Nintendo’s eerste poging in de mobiele wereld kun je geen game noemen, ook al werd het zo gepresenteerd. Miitomo is een communicatie-app – een beetje Facebook, een beetje Snapchat – in een herkenbare, mierzoete Nintendo-verpakking. Centraal staan de Mii’s, de avatars die Nintendo-gemeengoed zijn sinds de introductie van de Wii in 2006. Het maken van je cartoon-evenbeeld is ook meteen de helft van het plezier in Miitomo. Maar alsjeblieft, laat de app niet je gezicht scannen via de camera.

Dat je een stem kunt kiezen en je Mii een persoonlijkheid kunt meegeven, is geinig. Ware het niet dat het absoluut niet uitmaakt of je jezelf een gezellige, sociale persoonlijkheid meegeeft of dat je cartoonversie een soort Charles Manson met een heel hoog stemmetje is.

En dan komen de vragen. De vele, vele vragen. Het is je voornaamste bezigheid. Je beantwoordt vragen die Miitomo stelt en je vrienden leren zo meer over je. En jij over hen. Ja, je kunt nieuwe outfits kopen en ja, je kunt foto's van je Mii delen, maar er gaan geen tien minuten voorbij zonder dat je weer een vraag voorgeschoteld krijgt. Die zijn vaak van een kinderlijke onschuldigheid. Soms zijn ze echter in hun zoete indringendheid een beetje ongemakkelijk. „Stel je eens een aantal bloemen voor. Hoeveel zie je er?” Ehm. „Ze zeggen weleens dat het aantal dat je ziet, het aantal liefdes is dat je in je leven zult hebben.”

Maar Miitomo zit wel goed in elkaar: het ziet er goed uit, het werkt allemaal vlekkeloos en het is, in al zijn knulligheid, prima tijdverdrijf. De vraag is alleen: voor wie is het? Wil Nintendo concurreren met andere sociale platformen of moet het toch, ondanks het minimale spelelement, als game worden gezien? In Japan hebben al enkele miljoenen mensen Miitomo gedownload, en ook in het Westen gaat het snel. Het is alleen de vraag hoelang ze blijven.

Meer lezen over tech en media? Volg ons op Twitter: @NRCTechMedia