KLM hoeft vrachtvliegers van Martinair niet over te nemen

Ruim honderd piloten van Martinair eisen een baan op gelijk niveau bij KLM. De rechter oordeelt anders.

KLM is niet verplicht piloten van vrachtdochter Martinair die door een reorganisatie hun baan kwijtraken, een post op gelijk niveau aan te bieden binnen de eigen organisatie. KLM mag ze ook niet zomaar ontslaan, vindt de rechtbank in Amsterdam.

Martinair moet inkrimpen, omdat moederbedrijf Air France-KLM het verlieslatende goederenvervoer afbouwt. Het aantal volledige vrachttoestellen wordt teruggebracht van tien naar vier, en daardoor worden ruim honderd piloten boventallig.

KLM heeft geprobeerd de vliegers elders aan het werk te krijgen, maar in eigen huis is daarvoor weinig ruimte. De piloten eisten bovendien dat zij zouden instromen op hetzelfde senioriteitsniveau dat zij bij Martinair hadden. Dat werd KLM te duur.

De piloten stapten naar de rechter om alsnog behoud van hun baan en arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Zij meenden dat sprake was van een overgang van onderneming, waarbij zij dezelfde rechten hadden moeten krijgen als de KLM-piloten.

De rechtbank gaat daar niet in mee, en wijst erop dat Martinair nog steeds een zelfstandige vennootschap is die onder de naam Martinair Cargo opereert met eigen vliegtuigen. Wel vindt de rechtbank dat KLM zich moet inspannen om piloten te herplaatsen, ook omdat KLM zelf wel nieuwe vliegers aanneemt.

KLM laat in een reactie op het vonnis weten haar uiterste best te doen om gedwongen ontslagen te voorkomen. Zo wordt geprobeerd ruimte te creëren via een vrijwillige vertrekregeling. Vacatures voor piloten zijn er op dit moment echter niet, zegt de woordvoerder. (ANP)