Is Flixbus een bedreiging voor de NS?

Flixbus breidt uit: vanaf 28 april rijden er elke dag bussen tussen Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Vier vragen over de busdienst.

Foto Flixbus

Voor vijf euro, in één uur en 25 minuten van Amsterdam naar Rotterdam reizen - de helft van de prijs van een tweedeklas treinkaartje zonder korting. Nooit staan, gratis wifi, gegarandeerd een stopcontact voor je (áltijd) lege telefoon. Het klinkt als een gat in de markt, en kan binnenkort ook. Het Duitse Flixbus breidt uit: vanaf 28 april rijden er één keer per dag ‘Flixbussen’ tussen Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.

Maar wacht even, wíe? Flixbus? De kans is groot dat je nooit van het busbedrijf hebt gehoord. In Duitsland is Flixbus marktleider, in Nederland lijkt de potentiële NS-concurrent nog geen kassucces. Eind vorig jaar verscheen Flixbus op de Nederlanse markt, inmiddels rijden dagelijks grotendeels lege bussen van bijvoorbeeld Nijmegen naar Rotterdam. Aan adverteren doet het bedrijf niet op grote schaal. “We gaan ervan uit dat mensen ons aan hun vrienden aanraden”, zegt woordvoerster Rosa Donat.

Vier vragen over Flixbus.

Wat is Flixbus?

Flixbus is een Europese busdienst, die elke dag tussen meer dan 700 steden heen en weer rijdt. “Sinds de liberalisering van de Duitse spoormarkt biedt Flixbus een duurzaam reisalternatief tegen scherpe prijzen”, aldus Flixbus. Begin 2013 startte het bedrijf in Duitsland, nu rijdt Flixbus internationale en nationale ritten in achttien landen - ruim 20 miljoen in 2015. Donat:

“Met name onze nachtlijnen zijn een groot succes: in één nacht naar Parijs of Praag, vanuit bijvoorbeeld Amsterdam.”

En inderdaad, zo’n reis is stukken goedkoper dan een treinkaartje voor de Thalys. Toch investeert Flixbus ook in binnenlandse ritten. Waarom? Flixbus wil zo snel mogelijk uitbreiden, en kijkt daarom brutaal naar wat wél en niet werkt. De binnenlandse ritten in Duitsland bleken een succes, in Nederland werd de lijn Rotterdam-Den Bosch onlangs bij gebrek aan reizigers geschrapt. Over andere Nederlandse ritten is Flixbus “wel tevreden”. Donat:

“De nieuwe lijnen die we nu in Nederland introduceren richten zich meer op het verkeer in de Randstad, en zijn onderdeel van een nachtrit naar Denemarken - die doen het over het algemeen beter.”

Waarom kende ik Flixbus nog niet?

Snelle uitbreiding heeft nog een voordeel. Adverteren doet flixbus voornamelijk online, dus hoe meer groene bussen op de weg, hoe beter. Donat: “We hebben niet het marketingbudget van een groot bedrijf, we moeten het vooral hebben van onze zichtbaarheid.” En dat vereist geduld, aldus Donat. Zelfs al is de Flixbus niet meteen óveral een doorslaand succes, Flixbus is niet van plan te gaan.

Hoe werkt het?

Op de website van Flixbus koop je een kaartje. De inmiddels 900 werknemers van Flixbus zorgen voor het inplannen van de lijnen, lokaal wordt een deal met een touringcarbedrijf gesloten. Die laatste zorgt voor een chauffeur, Flixbus zorgt voor de felgroene bus.

Wel kan het voorkomen dat je uiteindelijk in een bus van datzelfde plaatselijke touringcarbedrijf terechtkomt. “We breiden soms wat snel uit”, vertelt Donat, “maar dat is in principe niet de bedoeling.” Zit je wel in een groene Flixbus? Dan kun je in ieder geval rekenen op wifi, en binnenkort op het gratis gebruik van Spotify.

Wat kost het?

Maar de hamvraag blijft natuurlijk of Flixbus écht de geduchte concurrent van Europese spoorwegmaatschappijen is, die het beweert te zijn. Een nationale enkele rit (Amsterdam-Rotterdam, Apeldoorn-Den haag) kost tussen de vijf en zeven euro, een internationale enkele rit (Amersfoort-Berlijn, Rotterdam-Kopenhagen) tussen de dertig en veertig euro. Beide zijn stukken goedkoper dan een treinkaartje, maar het gehannes met online tickets blijft lastig op zo’n kort traject, wanneer je veel sneller in kunt checken.