Nieuwsmedia in de hele wereld openen hun kranten en nieuwsbulletins voor de tweede dag op rij met onthullingen over de Panama Papers, maar volgens de Sydney Morning Herald blijft het in China opvallend stil.
Toegang tot Facebook, Twitter en Google zijn geblokkeerd in de Volksrepubliek en discussies die op Chinese sociale media zoals Baidu ontstonden over de gelekte documenten werden vrij snel verwijderd. De Chinese nieuwsmedia die het wel over de Panama Papers hebben richten zich vooral op de Russische president Poetin en laten links met Chinese leiders onvermeld.
De South China Morning Post heeft wel een artikel over de offshore activiteiten van Jackie Chan, maar vermeldt daarbij nadrukkelijk dat er geen aanleiding is om te denken dat de actieheld zich met schimmige praktijken bezig heeft gehouden.
In de Panama Papers zou onder meer de zwager van de Chinese president Xi Jinping genoemd worden, wat vooral gevoelig ligt omdat Xi de afgelopen tijd een felle anti-corruptiecampagne heeft gevoerd. Naast familie van Xi zou ook de dochter van voormalig premier Li Peng gebruik hebben gemaakt van de diensten van Mossack Fonseca.
Japan ontwerpt Engelstalige bordjes voor lokale middenstand
De Japanse overheid heeft een serie Engelstalige bordjes uitgegeven die ondernemers in hun winkels kunnen ophangen. Dat schrijft de Nikkei Asian Review.
De verwachting is dat veel bezoekers van de Olympische Spelen in Tokio in 2020 ook buiten de stad op pad zullen gaan en de overheid hoopt met de bordjes de communicatie tussen deze bezoekers en de lokale middenstand makkelijker te maken.
De bordjes behandelen onder andere productinformatie, betalingsprocessen, noodevacuatie procedures en andere aanwijzingen. Voor mededelingen zoals het verbod op eten, drinken of praten zijn pictogrammen ontworpen.
Naast Engels komen er misschien ook bordjes in het Mandarijn, Koreaans en andere talen. De bordjes zijn te downloaden vanaf de website van het ministerie van Economie, Handel en Industrie.
Xiaomi steekt 25 miljoen dollar in Hungama
De Chinese start-up Xiaomi investeert 25 miljoen Amerikaanse dollar in het Indiase Hungama Digital Media Entertainment. Dat meldt de South China Morning Post.
Xiaomi, ‘s werelds vijfde grootste leverancier van smartphones, hoopt met de investering gelokaliseerde internetdiensten te kunnen introduceren aan gebruikers in India. Hungama is het grootste digitale media bedrijf van India.
Door de trage groei in hun thuismarkt hebben veel Chinese leveranciers van mobiele telefoons hun uitbreiding in India in een hogere versnelling gezet, omdat daar nog wel veel vraag naar geavanceerde maar goedkope smartphones is.