Het leven gaat door - ook bij de Ronde van Vlaanderen

Foto AFP

Een kort interview, wat foto’s met de wielerfans. “Ja er zijn extra veiligheidsmaatregelen”, zegt vicepremier Kris Peeters een half uur voor de start van de honderdste Ronde van Vlaanderen op de Markt in Brugge. “Maar er is evenveel volk als andere jaren. Dat is ook de reden waarom ik hier ben: om te tonen dat het leven doorgaat, ook na de aanslagen in Brussel.”

Een indrukwekkend applaus klatert intussen over de Markt als met zwarte shirts en zwarte petjes de Belgische ploeg Wanty-Groupe Gobert het startpodium opdraait. Vorige week overleed hun ploeggenoot Antoine Demoitié na een val en een botsing met een volgmotor in Gent-Wevelgem. “Hier ben ik stil bij”, zegt Peeters, die de jubileumronde volgt als seingever. “Zonder deze mensen is er geen koers, zij zorgen voor de veiligheid.”

Weinig politieagenten

Wat opvalt in Brugge: weinig politieagenten deze zondagochtend, slechts een enkeling. Wel wat extra veiligheidschecks en veel stewards. Vlak voor het vertrek worden de topfavorieten Tom Boonen, Fabian Cancellara en Peter Sagan bezongen, er klinkt een accordeon. In de cafés aan de Markt worden de eerste pintjes gedronken als om kwart over tien de tweehonderd renners vertrekken voor hun wedstrijd over 255 kilometer met finish in Oudenaarde.

In de aanloop naar de jubileumeditie van de Ronde was geen plaats voor uitbundigheid. Op de aanslagen in Brussel volgde de dood van twee wielrenners in de week voorafgaand aan Vlaanderens Mooiste. België treurt om de doden bij de aanslagen van vorige week in Brussel. Twee wielrenners kwamen om in de week voorafgaand aan de klassieker. Na Demoitié overleed ook de 22-jarige Daan Myngheer van Roubaix Lille-Métropole, nadat hij onwel was geworden in de eerste rit van het Critérium International. Het peloton passeert zondag na 25 kilometer zijn woonplaats Hooglede, waar koersdirecteur Wim Van Herreweghe bloemen neerlegt bij het portret van Myngheer aan de kerk.

Rugzakken verboden

Bij alle tegenslagen was er nooit sprake van dat de Ronde van Vlaanderen niet zou doorgaan. “De koers zit nu eenmaal in ons dna”, reageerde Van Herreweghe direct na de aanslagen in Brussel. “De wielerbeleving mogen ze ons niet afpakken.” Wel zijn de veiligheidsmaatregelen verscherpt, net als bij eerdere koersen de afgelopen dagen. Het dragen van rugzakken is op veel plaatsen verboden en er worden extra agenten ingezet in een zestiental ‘veiligheidszones’ waar de publieke belangstelling het grootst is. Ook geldt er een vliegverbod boven het traject van de Ronde. Alleen helikopters van de politie en de televisie krijgen toegang tot het luchtruim.

Wat betreft de veiligheid in de wedstrijd streeft de organisatie naar zo weinig mogelijk beweging van volgauto’s en motoren rond de renners. Seingevers op de motor zullen het peloton zo weinig mogelijk passeren maar over andere routes ‘afsteken’ naar het volgende punt. In de Belgische media en op de website van de organisatie wordt het talrijke publiek opgeroepen om voorzichtig te zijn met kleine kinderen, honden en het zwaaien met vlaggen. “Maak van 3 april een heus wielerfeest”, luidt de oproep van de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Broers.

Draaiboek

In de ploegleidersauto van Trek-Segafredo, van topfavoriet en drievoudig winnaar Fabian Cancellara, zijn de taken strikt verdeeld. Dirk Demol stuurt en onderhoudt het radiocontact met de renners, bijrijder Luc Meersman heeft laptop en draaiboek van het parcours en staat in verbinding met de begeleiders van de ploeg langs de route. Beiden kijken intussen mee met de wedstrijd op een tv-schermpje in de auto. “In koersen als deze moet je het met z’n tweeën doen”, zegt Demol in de aanloop naar Vlaanderen. “In vergelijking met tien jaar geleden is er zoveel bijgekomen aan drukte rond de koers, wegversmallingen en zo.”

De aanslagen in Brussel hebben diepe indruk gemaakt. Ook de dood van twee renners houdt de karavaan uiteraard bezig. “Daan Myngheer kende ik persoonlijk goed”, vertelt Meersman, terwijl hij een sms’je laat zien dat hij aan de vader van de overleden renner stuurde. “Zo spijtig.” Antoine Demoitié? “Een noodlottig ongeluk”, stelt Demol bedroefd. “Het is de schrik van iedere volger, het gaat zo vaak maar net goed.” Het is goed dat er nu ideeën komen om de koers veiliger te maken, vinden de ploegleiders van Cancellara. “Al wordt er vaak veel gesproken en weinig gedaan”, zegt Meersman.

Verbeteringen? “Je kunt het aantal motoren met fotografen terugbrengen”, stelt Demol voor. “Al begrijp ik goed dat zij ons in beeld moeten brengen.” Meersman pleit voor vaste chauffeurs in volgauto’s van pers en organisatie, in plaats van chauffeurs voor één dag. “Zij kennen de koers niet goed genoeg.” En dan heeft hij nog één praktische tip: toeteren, steeds weer toeteren als je in de buurt van de renners komt. “Dat gebeurt tegenwoordig te vaak niet. Je moet laten weten dat je er bent, anders horen ze je niet met de geluidloze auto’s van tegenwoordig en alle geluiden om de koers heen.”